Hva jeg drev med på morraskvisten?


Jeg drev med pirkarbeid på morraskvisten.
Slik kan det gå. Har slikt å gjøra, kan du si…..
Alle trenger omsorg, stell og kjærlighet. Også plantene og blomstene mine. Jeg pleier å ta meg passelig godt av dem, men av og til røyner det på med innsatsen og viljen her i gården også. Det kan være så mangt som er årsaken.
Vært forkjøla noen dager og gidder dermed ikke å gjøre alt for mye ekstra, hverken inne eller ute.

Så kom det ei skikkelig regnskur for noen dager siden. Veldig fint for planter vanligvis. Så hadde det seg slik at den nyinnkjøpte, prektige ildtoppen, som dog er hvit og ikke oransje, som sto plassert på terrassebordet mitt ved inngangen, plutselig så litt stusselig ut.
♦️
Jeg skjønte med en gang hvorfor. Jeg hadde putta den oppi ei hvit pyntepotte for at det skulle bli mer dekorativt førsteinntrykk der foran. Var det så gæernt da? Blir det, vettu, når det bøtter ned, potta fylles med vann og planta blir stående i dette vannbadet litt for lenge. Dette er i tillegg ei plante som ikke vil ha for mye vann, og ikke for ofte. Så da vart det som du ser på bildet. Mange visne, brune blomster etter hvert. (Men det så faktisk verre ut før jeg tok disse bildene. For her var jeg i gang med prosessen. Glemte bare å ta FØR-bilde.)
Hadde jeg tatt grep med en gang kunne jeg ha reddet planta, men den ble stående sånn i hvert fall godt over ett døgn.
♦️
Men da gjorde jeg noe som kanskje redda resten. Livreddende grep. Tok innerpotta ut av pyntepotta og lot vannet renne vekk. Røttene måtte få puste igjen. Og nå står den slik uten ytterpotte på samme bordet. Og den lever.
Men de alt for tidlig visnede blomstene måtte jeg gjøre noe med. Men har ikke orket de siste dagene.
♦️
Litt av en pirkejobb å fjerne SÅ SMÅ visne blomster. Greit nok med margeritter, peoner, tagetes, georginer og slikt. Det gjør jeg daglig, eller i hvert fall annen hver dag. Men DE små knøtteblomstene!
Fingra mine blir for klumpete og store til denne oppgaven. Pinsett vart løsningen. Funka bra, det. I hvert fall vart planta penere å sjå på enn før jeg tok grep. Den kan igjen få stå på hedersplassen ved inngangen, for som du ser, er det håp om at den skal bli riktig så fin igjen, for det er mange små, hvite blomsterknopper.
♦️
En god følelse å drive med livredning på denne måten.
Men alltid kontraster. Etterpå var jeg i det mer morderiske hjørnet da jeg drepte flere grønne småmarker som spiste opp bladene på ei anna plante jeg har🫣

4 kommentarer

Siste innlegg