Hva skjer når du putter 13 hunder i en MR-skanner?

Jeg fikk tips om en artikkel på Forskning.no : “Hunder skjønner hva du sier”.

Det var vel egentlig unødvendig å lese den, tenkte jeg, for jeg vet at Barney skjønner hva jeg sier. I hvert fall noe av det jeg sier. En annen ting er at han noen ganger later som om han ikke skjønner det.

Men nå er det altså noen som har fått forskningsmidler til å finne ut av dette som for meg er innlysende. Noe skal det forskes på, og noe skal jo penga brukes til 🙁 Håper da at jeg i hvert fall lærer noe nytt av denne forskningsrapporten, så pengebruken kan forsvares 😉

De har funnet ut at hunden min ikke bare kan forstå måten jeg sier ting på. Den kan også forstå selve ordene.

For å finne ut av dette puttet de 13 familiehunder i en MR-skanner. En om gangen selvsagt. De var på forhånd trent opp til å ligge rolig i denne skanneren i 7 minutter.

Så ble de snakket til av eieren under skanningen. Og dermed kunne de etterpå se av bildene hvordan hjernene til hundene reagerte på ordene og tonefallene.

Resultatet var at områder i hjernen ble aktive når hunden gjenkjente ordene, mens de var inaktive når ordene ikke ga mening, selv om de ble sagt på en rosende måte.

De ser sammenheng med mennesket. Hos oss aktiveres de samme delene av hjernen når vi reagerer på ulike ord, intonasjon og følelser. Hundene er altså også i stand til å tolke og danne seg et samlet bilde av meningen med det som blir sagt til dem.

Interessant. Skal tenke på det ved innlæring av nye ord. Krøllen min kan en del ord allerede og lyder de fleste av dem når han selv vil 😉 Skal bli moro å lære ham enda flere ord og kommandoer. Ja, det er nettopp det. Jeg ser jo at han forstår hva jeg mener ved å se på adferden hans når jeg bruker ordene. Trenger ikke å putte ham i en MR-skanner. Kan forske litt på egenhånd, vi…….

Og selv om jeg av familemedlemmer blir tatt for å være smågal når jeg stadig vekk prater til hunden min, tror jeg jammen at det kan hjelpe på forståelsen av ord i følge denne rapporten.

Da fortsetter jeg med å prate for meg selv/Barney gjennom mine forskjellige gjøremål på kjøkkenet. Der har jeg ham uansett i hælene stort sett hele tida. For der kan det være mat!

 

 

 

6 kommentarer
    1. Jeg er 100% sikker på at han forstår, og dyr uansett merker jo sinnstemningen til oss mennesker. Hvis vi er rolige av oss vil også hundene bli rolige.

      Ei jeg kjenner holder på med hundetreningsskole, og det er imponerende hva hun klarer å få til med hundene og eierne som kommer 🙂 Til og med klarte hun det med en abyssinerhannkatt hun hadde fra meg.

      Jeg prøver med Elvis jeg. Han sitter og gir labb. Tror nå det er mest Pawlovrefleksen hans som styrer at han setter seg og gir labb, men Pavlov jobbet jo med innlærte reflekser på dyr 🙂

      Gleder meg til å høre mer om Barney <3 🙂 Han er kjempenydelig <3 🙂

      Ønsker deg en kjempefin søndag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    2. Sikker på de forstår mye, også ut av sammenhengene. Hvis de ble satt helt ut av sammenheng. At du sto på toppen av et fjell og begynte å snakke om å sove eller spise osv, så tror jeg forståelsen forsvinner noe. At konteksten er viktig mener jeg, at da kan nok ordene bety noe uansett tonefall. Men ute av kontekst hjelper kanskje ikke hverken ord eller tonefall?? Hva tror du? 🙂

      1. Bra tenkt og reflektert. Tenker på noen av ordene han kan. Tror han ville ha skjønt de uansett hvor vi befant oss. Men kanskje ikke alle orda. “Mat” ville vært greit. Det samme med SITT, LIGG, KOM, SITTE FORAN, FOT, GIVE ME FIVE, TAKK og en del flere. En annen ting som er litt rart, er at jeg tror han er tankeleser.Jeg kan bare tenke at jeg skal børste tennene hans. Så prøver han å gjemme seg 😉

    3. God morgen, Gunn! 😀
      Dette er kjempeinteressant, og ikke overraskende. Hunder er intelligente, de har sjel (kan ikke fatte at noen fortsatt tror at hunder ikke har sjel), er oppvakte. Heia hunder, og heia forskning på dette!
      Håper dere får en fin mandag, du og Krøllen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg