Hvordan oppstår dette tror du?

I går kveld ble det sånn igjen. Det var et fyrverkeri av farger i vest og det varierte fra minutt til minutt.

Noen dager kommer det og andre dager ikke.

Hvordan det oppstår? Alle vet at det er sola som gjør det og at det må være et skylag som gjør det enkelt å se. Men ikke for tykt skylag, tror jeg. Tåke og tykt skylag er håpløst.

Jeg leste meg litt opp på emnet hos både YR og STORM.

Det er partiklene i atmosfæren som gir den røde solnedgangen. Partiklene kan selvsagt være luftforurensning, men ikke alltid.

Tross knallvær er det likevel noen høye skyer som som gir de flotte fargene.

Når solen går ned i horisonten treffer den et mye tykkere lag av atmosfæren enn om den står midt på himmelen.

Partiklene i atmosfæren sørger for at sollyset blir brutt. Fordi de ulike fargene i sollyset har ulik bølgelengde, brytes de ulikt. De blå fargene bøyes vekk fra oss og det røde og oransje lyset som har lengre bølgelengde spres mindre, og når fram til oss.

Grunnen til at skyene har ulike rødfarger, kan ha med skyenes høyde å gjøre.

Når skyene har flere lag blir det ulike sjateringer. Tidspunktet for når skyene blir røde vil variere med hvor høyt skyene er.

Er det mye støv i atmosfæren blir rød-fargene ekstra kraftige, som under vulkanutbruddet på Island for eksempel.

Ja, dette var kanskje en enkel forklaring, men gir meg med den her. Ble i hvert fall litt klokere selv.

Hva med deg? Har du noe å tilføye?

Og du har sikkert også fine soloppgang- og solnedgangsbilder, tenker jeg…… Det kryr uansett av dem på sosiale medier. Så dette bildet mitt er vel ikke akkurat unikt.

Soloppgang, ja. Det er jo samme fenomenet med samme årsak når den deilige sola står opp i øst.

I dag ser jeg ikke sola, men plutselig er den der, og plutselig er solnedgangen der. Spennende…..En av dagliglivets små gleder, sier nå jeg….

9 kommentarer
    1. Jeg kan ingenting om slikt, men hørte for ikke lenge siden at den røde himmelen bare skyldes forurensning. Jeg ble litt skeptisk, for folk sier mye rart som ikke er fakta, men teorier.
      Takk for innføringen i det du har funnet ut! 🙂
      Her har sola vært framme idag. Kom den på Hamar også? 😉

    2. Veldig enig med deg jeg, men det er ikke bare små gleder med alle disse vakre solnedgangene og -oppgangene. Det er STORE gleder for meg. Har lest om dette før jeg, for jeg skreiv vel et innlegg om hvordan blåtimen oppsto en gang i tiden. Fin dag til deg. 🙂

      1. Takk. Ja, det er en stor glede for meg også når jeg tenker meg om. Er veldig opptatt av himmelen og skyene. Og nordlys som jeg ennå ikke har opplevd 🙁 Blåtimens opprinnelse. Spennende….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg