Hvordan stoppe nett-trollene?

Jeg ble inspirert til å skrive litt om dette på grunn av fine innlegg skrevet av to andre bloggvenner i dag. Det gjelder netthetsing.

Både Vestfrøken og Ainas verden har innlegg om dette i dag. Trykk på linkene.

De skrev innlegg med bakgrunn i at en av topp-bloggerne i Norge har sluttet å blogge nettopp på grunn av all netthetsen. Dette er skremmende.

Jeg har hørt og lest og sett at det er mange nett-troll der ute, og det blir sikkert ikke færre. Jeg leser sjelden kommentarfeltene i artikler og innlegg på nettet, så får vel ikke med meg det verste. Heldigvis får jeg si.

Jeg har ennå ikke fått negative, useriøse kommentarer som blogger. Men det henger vel mest sammen med at jeg ikke når ut til så mange med mine innlegg ennå. Er en liten blogger foreløpig. Har holdt på i 5 måneder. Håper jo å bli større 😉

Mennesker er forskjellig. Det vet jeg jo. Men jeg vil gjerne tro at folk er snille. Alle er ikke det. Hva driver dem til å hetse andre offentlig?

Nå snakker jeg rett “fra levra”, og du får ha meg unnskyldt for eventuelt krasse uttrykk. Ikke godt å vite hva som dukker opp.

Jeg har ingen statistikk å vise til på det jeg uttaler meg om nå, men har en følelse av at den middelaldrende og eldre del av befolkningen er de verste netthetserne. Hvis så skulle være, har jeg en teori om hvorfor.

Dette blir altså synsing, og ikke særlig vitenskapelig, men tar sjansen.

Den yngre generasjon ble født inn i dataverdenen og har lært seg nettvett gradvis opp gjennom.

Vi eldre har kommet inn i dette i voksen alder. Nå er det ganske mange av oss som faktisk har fulgt med og vet hva internett er, og hvordan det omtrent fungerer. Vi vet i hvert fall at det som ligger der ute kan i teorien ALLE se. Og det er i og for seg ganske skremmende. Men det er selvsagt fint også i de fleste tilfeller.

Men så er det noen blant oss da som skiller seg ut . Jeg tror altså at nett-trollene stort sett finnes blant minoriteten som ikke vet omfanget av internett. Det er egentlig snilt tenkt. For det er sikkert også noen som virkelig vet mye om internett og allikevel driver med netthets. Det er disse som er verstingene. Jeg drister meg faktisk til å kalle dem noen skikkelige drittsekker! Og de aller verste er de som ikke en gang tør å stå fram med navn!

Hvordan skal vi få bukt med dette?

16 kommentarer
    1. Leste innlegga til vestfrøken og Aina jeg også.. Viktig å ha fokus på denne ukulturen som enkelte driver med på sosiale medier… Som deg har jeg bare fått hyggelige tilbakemeldinger.. Og kunne ikke ramla meg inn å skrive “dritt” i andres kommentarfelt..di som gjør det må jo ha et veldig dårlig selvbilde eller noe sånt.. God helg til deg <3

    2. Helt utrolig! Har aldri fått noen stygge kommentarer…… og for meg er det logisk å kommentere hyggelig! Hvis ikke bør man jo rett og slett la være å kommentere! Klem< 3

    3. ja hvordan skal en bli kvitt disse trollene ,skulle ønske jeg kunne svare.Selv har jeg blogget ca 9 år ,for meg har bloggen bare vært til glede,ingen har kommet med ufine komentarer,
      Jeg kan titte innom nye blogger innimellom,er det noe som ikke fenger meg,går jeg stille ut igjen uten å legge igjen spor,er det noe jeg liker kan jeg gi en positiv komentar til innlegget,for meg er det mest naturlig

    4. Kjemepbra blogginnlegg 🙂 Blogginnlegget til Ainas Verden var kjempebra, og tommelen opp for det. Det var også blogginnlegget til Vestfrøken!

      Det var ikke mange år siden at statsminister Erna Solberg lovte at de skulle sette inn midler til politiet slik at de skulle slå ned på nettrollproblematikken.

      Heldigvis og takk og lov har jeg sluppet unna. Jeg har fått noen ytterst få stygge kommentarer, men det er ikke i nærheten av det som kan kalles nettmobbing. Kaller slike kommentarer som det jeg har fått for usakligheter.

      Jeg blir fysisk dårlig av hvordan nettrollene holder på 🙁

      Det er viktig at vi bloggerne reagerer når vi ser nettmobbing og netthets. I mange tilfeller vil vi kanskje si: “Det er ikke noe å bry seg om”, for min del er det samme som å være likegyldig hvis man er vitne til netthets og nettmobbing.

      Jeg synes vi bloggere skal si fra at nok er nok, og vi ønsker ikke ha det slik! Når nettrollene ikke får noen form for konsekvenser så vil de dessverre fortsette og fortsette.

      Politiet å sin side må ta netthets og nettmobbing på alvor!

      Ønsker deg en kjempefin fredagskveld, og ei kjempefin og god helg <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    5. Takk for linking. 🙂 Veldig fint at du også tar opp temaet! Det er en uting med denne trollingen, og jeg vet ikke om jeg har noen konkrete tanker om hva man kan gjøre med det desverre. Og ja de anonyme “trolla” er ofte verst! Og tror også yngre har mer nettvett, og interessant å lese dine tanker rundt det.

    6. Faktisk biter også jeg meg merke i at de verste netthetsene er den middelaldrende generasjonen- altså, de over meg og de under deg. Jeg opplevde ei slik ei i går- jeg var ikke uskyldig jeg heller, for jeg trykket på knappene til vedkommende fordi hu bare var teit, og jeg var en smule “usaklig” et par ganger bare for å poengtere, og akkurat som jeg trudde kom hennes “flotte” side frem og hu begynte å kalle meg stygge ting. Ha ha.. Eldre dame altså- pinlig å være vitne til hvordan folk oppfører seg på nett.

    7. Jeg har ikke opplevd hets på min blogg – egentlig ikke noe sted. Jeg har etter hvert funnet ut at jeg bør unngå å kaste meg inn i ampre diskusjoner og “synse” så mye på facebook og lignende. Det er jo ikke min jobb å “oppdra” andre, sjøl om jeg har prøvd det mange ganger gjennom livet! 😉 Jeg tror det handler om å få ut “Gørra” si. Om man “har en dårlig dag” er det best å ligge lavt i terrenget – for da kan i alle fall jeg komme til å si eller skrive noe jeg ikke ville ha skrevet på en “god” dag. Men …noe nettroll er jeg nok ikke! 😉 I tilfellet med bloggeren som gir seg, så var det vel snakk om temmelig grov hets. Ikke bra…Ja, kanskje er det “De godt voksne” som har dårligst nettvett – men det foregår nok i alle aldersgrupper.

    8. Hei, Gunn! 😀
      Dette var et veldig godt skrevet innlegg, og jeg tror du er inne på noe når det gjelder at godt voksne antagelig er verst. Selv om mange unge nok også er fæle mot hverandre over nettet, jeg vet om noen slike tilfeller også.
      For øvrig er jeg i stor grad enig med Karidansen, og jeg unngår bloggere som bruker mye tid på å skrive nedsettende om andre. Det er nok negativt i verden ellers. Ingen liker alle, men det må gå an å være litt sivilisert.
      Tusen takk for linkingen 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg