I dag ER det blĂ„mandag, Allan😅

Jeg leser bloggen til Allan, Allans verden. Morsom og flink fyr. Han har en del innlegg om blĂ„mandager rett som det er. SpĂžkefullt og artig. Nesten alle mandagene hans er blĂ„mandager. Sikkert bare tull, men artig Ă„ lese. I dag hadde han ogsĂ„ et innlegg om BLÅMANDAG. Det passa jo ekstremt bra. For i dag har det faktisk vĂŠrt BLÅMANDAG. Ordentlig BLÅMANDAG. Og ikke en sĂ„nn trĂžtt og kjedelig mandag som vi vanligvis legger i begrepet nĂ„ for tida.
♊
Mandagen etter fastelavnssþndag kalles BLÅMANDAG.
Og sÄ kommer FETETIRSDAG og ASKEONSDAG. PÄ den onsdagen starter fasten. Alt dette stammer fra gammel kristen tid, og fÞlges nok fortsatt noen steder. Jeg gjÞr det ikke. Er ikke medlem av noe kirkesamfunn, jeg. Men artig Ä lese om historien. Klikk deg inn pÄ de tre blÄ linkene hvis du vil lese om det.
Og etter Ă„ ha lest Allan sin blogg om BLÅMANDAG i dag tidlig, kommenterte jeg sjĂžlsagt innlegget hans med en hyggelig hilsenđŸ€—
Her er linken til Allansverden.

8 kommentarer
    1. Litt morsomt, fĂžr jeg skrev innlegget nĂ„, sjekka jeg ut om noen hadde skrevet og fant ut ingen hadde…da jeg posta hadde du ogsĂ„ skrevet om dagene 🙂
      Jeg fÞlger dagene som en tradisjonsgreie, som et tegn pÄ at vi gÄr mot vÄr <3

    2. Å tusen takk fo sĂ„ hyggelige ord! Og sĂ„ artig at flere har blogget om blĂ„mandag i dag. Plutselig ble jeg jo ikke alene Ă„ blogge om blĂ„mandagen, som nĂ„ heldigvis straks er over, og takk og pris for det. Fetetirsdag i morgen blir bra, da kan vi kose oss med all mulig god mat, med god samvittighet siden det jo faktisk er fetetirsdag;) Ha en fin kveld!

      1. Bare hyggelig, AllanđŸ™‹đŸŒâ€â™€ïžLeser kommentaren din fĂžrst nĂ„ pĂ„ tirsdag, sĂ„ heldigvis ferdig med denne blĂ„mandagen😅 Ha en super fetetirsdag med masse digg mat😉

    3. FOr lenge siden, i min barndom… tenk Ă„ skrive det da… men slik er det …. for lenge siden… fulgte vi disse merkedagene, kan jeg huske… Men i dag har jeg ikke noe forhold til de 🙂 Men morsomt Ă„ lese da!

      1. Lenge siden, men vi aksepterer detđŸ€— Fastelavn har jeg kun hatt forhold til pga bollene😅 Og de andre kun av historisk nysgjerrighetđŸ€“Takk for fin kommentar, og riktig god fetetirsdag😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg