Jeg ble invitert til skummelt teater🤗😲


Så vart det koselig tur ned til sentrum av hovedstaden igjen. Jeg var invitert på teater. Skikkelig stas. Denne gangen var det gamle Centralteatret, som nå heter Oslo Nye Centralteatret. Du kan lese om historien til teateret i to linker nederst på sida.
Jeg hadde aldri vært der tidligere. Dette er faktisk Norges eldste teater i drift, leste jeg meg til i ettertid. Jeg kunne se det på interiøret. Klarte faktisk å tidfeste alderen sånn cirka uten å vite det. Du kan sjøl se på bildene, så skjønner du at dette kan være fra 1897. Det var da det ble etablert. Men om det er modernisert i ettertid er jeg usikker på. Uansett så jeg tydelig at det var ei stund sida det vart bygd og innreda.
Vi skulle se forestillingen Frankenstein. Hadde veldig fin plassering i salen. Satt på rad nummer null faktisk. Altså raden før nummer en. Du ser nærheten til scena på bildet under. Skummel forventning med mye flomlys og sotlignende rekvisitter i trappene. Satt altså så nær at jeg kunne ta på «sotflakene». Det var papir. Ga et førsteinntrykk av helvete, død og fordervelse. Og vart ikke likere da de tre skummelt sminka rolleskikkelsene dukka opp med tilhørende lyd- og lyseffekter. Hvor skummelt ville det bli der på første rad?
♦️
I stedet for at jeg skal gidde å fortelle deg hva dette dreier seg om, kan du klikke deg inn på linken nederst på sida. Jeg kan likevel kort fortelle at de tre rollefigurene er vitenskapsmannen Frankenstein, djevelen og monsteret som ble skapt av Frankenstein. Her er et lite utdrag fra nevnte anmeldelse:
Mary Shelleys mer enn 200 år gamle romanklassiker FRANKENSTEIN, er et intenst spill mellom vitenskapskvinnen doktor Frankenstein, monsteret hun skaper og en djevel som egger til strid. Med horror, humor og kamp blir oppsetningen på Centralteatret et følelsesladet spill, hvor skaperverket til slutt vender seg mot sin skaper. For tukler man ved naturen for å skape kunstig liv, så må man vel også stå inne for konsekvensene?

Centralteatret (Wikipedia)
Oslo Nye Centralteatret
NTB Frankenstein og monstrøs ansvarsfraskrivelse.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg