Jeg fant helt tilfeldig den første🤓

Faren min jobbet i det som den gang het Televerket. Han starta i jobben på den tida de første røde telefonboksene kom. Til å begynne med var det telefonsentraler hvor damer satt ved siden av hverandre ved sentralbordet. De sørget for at linjer ble koblet sammen mellom de som skulle prate sammen via hustelefoner. Enkelt forklart.
♦️
Da jeg her om dagen var nede på Akershuskaia, tok jeg bilde av den fine, røde telefonkiosken som står der.
Jeg har vokst opp i den tida det var helt vanlig med disse, så egentlig ingen sensasjon for meg. Men vet jo at det ikke finnes så mange igjen. De gjenværende er fredet.

Wikipedia skriver:
I 1933 ble den aller første telefonkiosken satt opp i Norge. Det skjedde på Akershuskaia i Oslo, nedenfor Akershus festning. Etter hvert skulle det dukke opp røde kiosker over hele landet, i store byer, små tettsteder og i de minste avkroker. På det meste var det 6000 operative telefonkiosker samtidig.

♦️
Så nå oppdaget jeg altså noe spesielt. Det var faktisk den kiosken som jeg tok bilde av på lørdag, nede på Akershuskaia, som var den første telefonkiosken i Norge!

Jeg fant også en annen artikkel om telefonkiosker på Internett.
Her er linken til Telenor kulturarv:

De røde telefonkioskene
♦️
Og ellers fant jeg dette:

Når forsvant telefonkiosk?
(Wikipedia ⬇️)
I 1970- og 1980-åra fantes det over 6 000 slike telefonkiosker i Norge, og den var et karakteristisk landemerke i praktisk talt alle byer og bygder. Til sammen ble det lagd flere enn 9 000 kiosker før produksjonen ble avsluttet i 1995.
♦️
Ja vel, da vet både du og jeg litt  mer om telefonkiosker, og veldig artig at jeg bare tilfeldig knipset et bilde nedpå Akershuskaia og at det vart et helt innlegg om det.
Men slik er det å blogge. Det hender ofte at jeg tar bilde først…og så finner på noe å skrive. Slik vart det i hvert fall denne gang…..🙋🏼‍♀️
10 kommentarer
    1. Å ja, det er minner og barndom i sånne telefonkiosker altså! Vet at vi iallfall har hatt EN igjen her i byen, men er ikke sikker på hvor jeg kan finne den nå…..! Gøy å lære litt mer! Klem <3

    2. Vi har en sånn her i byen også. I sin tid ble noen av konfirmasjons bildene av sønnen min tatt i og ved den. I dag er den gjort om til en “lesekiosk” der vi kan sette fra oss gamle bøker og hente andre i bytte 😊

    3. vi har en og da dei ville hente den tok noen ildsjeler i bygda og lenket den fast med kraftige kjettinger ,da ble den fredett og er i dag et lite biblotek hvor du kan ta en bok eller legge der en bok

    4. Å, den gir meg mange minner. Brukte den mye før, da foreldrene mine bodde langt borte. Og et artig minne er en gang jeg ringte dem, og før de hørte meg, kom jo noen pipelyder først. Så en dag ringte tlf hos dem, pappa tok tlf, hørte pipelyden, og sa: “Er det pip pip igjen?” Han var jo sikker på at det var meg, men denne gangen var det en ukjent dame som svarte “Kor e æ kommen hen?”
      Vi fikk oss en god latter av dette, og han ventet alltid på at jeg snakker først etter dette 😁😄

      1. Så morsom historie👏😀 Den kan du blogge om👍 Brukte ikke så mye telefonkiosker, jeg. Vi hadde hustelefon ganske tidlig, da far jobbet i Televerket. Og jeg var vel aldri så langt hjemmefra🤗

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg