Kattemagneten

Denne er jo bare vakker. Og frodig. Det er en bekjent av meg som har den i hagen sin.

Selv om jeg en gang i tiden planla hagen jeg var medeier i, og dermed leste mye om planter den vinteren som planene ble lagt, kan jeg ikke huske at jeg kom over denne.

Den så jeg første gang for en ukes tid siden. Rart egentlig.

Det er en slyngplante. Kan også brukes som hekk.

Det finnes både hannplanter og hunnplanter. Det er spesielt.
Det er hannplantene som er fargerike. Noen blader er trefargede. Du ser på bildet at noen er grønne, hvite og rosa. Om våren er de først grønne med hvite tupper. Det rosa kommer senere.

Hunnplantene har grønne blader hele tiden visstnok. Og de får små, grønne frukter som ligner på kiwi.
Dette har jeg ikke sett. Har lest meg til det på nettet. (NRK livsstil)

Hvorfor dette spesielle navnet?
Jo, kattene elsker dem. Antageligvis på grunn av lukten. Den har visstnok en nydelig sitronduft.
Det glemte jeg å kjenne etter…..

Den er altså en “kattemagnet”.
Så hvis du elsker katter og vil ha alle kattene i nabolaget på besøk….vær så god 😉
Og hvis ikke? Ikke plant den…..

 

 

 

 

 

8 kommentarer

Siste innlegg