Låsbar sprit

Mye rart en skal skrive om også…..

Ved dypdykk i boden fant jeg denne rariteten fra eldre tider. Mye eldre enn meg til og med. Det er nok arvegods, og jeg har tatt vare på den for å selge den videre, kan jeg tenke. Eller rett og slett pusse på den litt og ha den til pynt. Vi får se hva som skjer.

Uansett så blir det altså et lite blogginnlegg av det.

To krystallkarafler på et stativ av messing. Det spesielle med dette er nøkkelhullet. Nå har det seg slik at nøkkelen har forsvunnet på veien fram til min bod, så den opprinnelige hensikt med stativet er dermed borte.

Jeg kan jo fantasere litt rundt dette.

Det ble fylt sprit av edleste sort på disse to karaflene. For at herren i huset skulle ha kontroll på de edle dråpene, ble rett og slett messing-anordningen låst, slik at det ble umulig å få frigjort spiritusen. Det kunne være barna som skulle beskyttes mot djevelskapen. Eller kona?  Men kanskje mest sannsynlig tjenerskapet som skulle beskyttes mot drukkenskap og tyveri.

Jeg ser nemlig for meg denne antikviteten i et velstående hjem med tjenere i gamle Christiania. (Først fra året 1924 ble hovedstaden kalt Oslo.)

Litt synd at nøkkelen er borte, for da hadde den hatt større verdi….og effekt.

Men karaflene er jo såpass staselige at de fint kan brukes uten stativ. Og da er det fritt fram……

Hvis du har sett noe lignende og/eller har informasjon å gi angående alder og bruksområde, er jeg takknemlig for kommentar 🙂 Hadde vært interessant å vite litt mer om denne rariteten…..

2 kommentarer
    1. Aldri sett noe sånt..men smart ..hehe..eller her står “spritflaskene” i årevis uten å bli rørt da.. Veldig dekorativ også..

      God helg <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg