Liker du slik mat?

I går vart det lungemos til middag. Høres det godt ut? Eller er du av de som ikke liker det?

Det er sjelden jeg har det til middag. Blir kanskje en gang i året. Ikke alle butikker inni Oslo her som har det i kjøledisken. Jeg føler at det er litt gammeldags og bygdeaktig. Kan lett si det, uten å fornærme noen, håper jeg. For jeg oppfyller nemlig kravene for begge kategoriene. Oppvokst i Løten på 50-tallet og spiste mer lungemos den gang enn nå.
♦️
Vart gradvis mer urban etter hvert, med diverse andre bosteder. Og nå altså Oslo. Det var tilbud på hele varebeholdningen hos Jacobs for ikke lenge sida. Skal bygge om butikken. Og der hadde de lungemos, og til og med altså med 40% rabatt. Måtte bli lungemos da, vettu. God holdbarhet var det også, så la den til oppbevaring i kjøleskapet inntil videre. Men nå var tiden inne for lungemosmiddag, følte jeg.
♦️
Kokte poteter på vanlig måte. Tok fram rødbeteglasset og flatbrødet. Det er faktisk ikke mer som trengs for denne gammeldagse middagsretten min. Skikkelig husmannskost, kanskje?
Hvilket tilbehør bruker du til lungemos, hvis du i det hele tatt spiser sånn mat?
♦️
Tok noen bilder før og etter kokkeleringa. Poteter ble kokt. Syltede rødbeter ble tatt fram. Lungemosen skar jeg i biter og putta i en liten kjele med litt vann. Varmet opp. I tillegg til min barndoms minne om denne retten, hakket jeg opp en sjalottløk som jeg putta oppi kjelen.
Dommen? Var veldig godt. Akkurat som jeg forventet.

10 kommentarer
    1. Ikke spist lungemos siden jeg var barn. Da hadde vi det ofte. Vi hadde brun saus til. Jeg syntes det smakte kjøttkaker den gang, og likte det godt 😀

    2. I min barndom var det ikke lungemos, men noe som het hakkpølse, kan være det samme. Kjøpte av og til lungemos da barna var små, serverte med potet og makaroni. He, he, ikke den sunneste varianten. Syns det er godt og så riktig godt ut den variasjonen du hadde laget deg.

    3. Spiste det en del da ungene var små, og vi hadde dårlig råd. Dette var billig middag, og vi brukte poteter og makaroni til.
      Jeg synes ikke det var så godt, men med makaroni og ketchup gikk det greit 😉🙂

      1. Rart dette med at vi kombinerte makaroni og poteter i gamledager. Gjorde det hjemme hos meg også, sammen med kjøttkaker for eksempel. I dag bruker vi vel enten poteter eller makaroni; ikke sammen🤗

    4. Lungemos er kjempegodt. Vi steker bacon som vi har ved siden av pluss kokte poteter og tyttebærsyltetøy. Koker også litt kålrot, det passer veldig bra til lungemos. Det blir rett og slett et herremåltid.

      1. Hei Karin🙋🏼‍♀️ Hyggelig at du leser bloggen min😀 Takk for tips om tilbehør til lungemos. Tror vi brukte tyttebær i min barndom også. Ikke rødbeter som jeg hadde nå. Kålrot må prøves neste gang jeg får tak i lungemos😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg