Lussekattdagen er her!

 

Tirsdag 13.desember og Lucia-dagen er her

Hvert år baker jeg lussekatter som en del av julebaksten.
Det spises erfaringsmessig ikke så mye kaker i juleperioden som jeg har en tendens til å tro hvert år.
Jeg lærer aldri, blir revet med av tradisjoner og mimring, og kjører på med produksjon av 5-7 slag.

I år bør det bli annerledes. Vi får sjå åssen det bærer i veg, og ender opp.
Men lussekatter er uansett greit, for de kan puttes i fryseren og nytes senere utover vinteren også. Derfor blir det i hvert fall det i år.

Som gjærbakst fungerer de som en slags bolleerstatning.

Jeg skrev et innlegg om lussekatter for 4 år siden.

Det heter Disse kattene må jeg bare ha og det kan du lese ved å klikke på linken.
Der gir jeg en oppskrift også, og litt historikk angående Lucia og dagen hennes.

Baker du lussekatter?

 

 

6 kommentarer
    1. Hei og god morgen!
      Det rare er at jeg føler du har vært her hele tiden…. hihihi Koselig uansett at du er tilbake 😀
      Og lussekatter… det baket jeg når barna var små… men ikke nå lenger 🙂
      Lag deg en fin tirsdag og Luciadag 🙂

    2. Jeg tror Lussekatter er det eneste av julebakst jeg synes er godt 🙂 Kanskje pepperkaker også. Ellers er det mange av de andre slagene jeg synes er bare “kjedelig” 😀

      1. Så bra! Jeg skal bare ha lussekatter, pepperkaker, krumkaker og fikenkake🥰 Krumkaker må jeg ha til multekremen på julaften😋Fikenkake er deilig med blåmuggost på🙋🏼‍♀️😀

    3. I år bakte jeg ikke lussekatter, men jeg hadde boller i fryseren som er laget med samme oppskrift uten safran. Det fikk holde denne gangen. Ha en fortsatt fin tirsdag, og Lucia 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg