Man tar hva man har🤗😋

  • Rekesalat med ferske reker,salat,slangeagurk og mango

    Eller «man tager hva man haver» som blant andre Hanna Winsnes sa….

Dikteren og kokebokforfatteren som bodde store deler av sitt voksne liv i Vang på Hedmarken. Hun var prestefrue.
Litt mer avanserte retter den fruen disket opp med enn det jeg presenterer i dag.

Men utgangspunktet eller innstillingen, er den samme.
Man tar hva man har.

Jeg gjør ofte det.
Ser over og rydder i kjøleskap og fryser og lager meg en enkel lunsj- eller middagsrett.
Det er mye lettere å lage mat til en person, meg sjøl, både fordi jeg ikke trenger så mye råvarer, og for at jeg vet hva jeg har lyst på til en hver tid😅

Denne gangen var det reker, mango, salat og slangeagurk jeg hadde.
En mango som var innkjøpt til annet formål for en god stund siden, og som jeg var redd skulle råtne for meg i kjøleskapet.

Ser aldri hvordan den er før jeg får delt den.
Like spennende er det med avokado.
Også et risikoprosjekt har jeg erfart, mange ganger.

Så tilbake til salaten.

Veldig enkel. Som sagt: «man tar hva man har»-prinsippet🤗
På bildet er disse ingrediensene:

  • reker
  • salatblader
  • slangeagurk
  • mango
  • dressing etter ønske

Kan jo putte «alt mulig rart» oppi der. Vel og merke som passer sammen.
Hadde dessverre ikke avokado for eksempel. Det liker jeg veldig godt😋

Dressingen kan være så mangt.
Hva med blanding av sitronsaft, olivenolje, salt og pepper?

Velbekomme!

Liker du reker?

 

 

 

8 kommentarer

Siste innlegg