Medblogger og lokalavisa om A- og B-lag😝

Medblogger snakker om A- og B-lag

SOLLIV hadde et blogginlegg her om dagen som ga meg inspirasjon til å tenke videre på det hun skrev om. Du kan klikke deg inn på den blå linken og se hva hun skrev. Men hovedessensen var at hun mente noe om sosiale lag i form av A-lag og B-lag, slik hun oppfattet det. Det har vel vært sånn til alle tider i alle sammenhenger hvor mennesker oppholder seg og «oppfører» seg.
Men innlegget hennes fikk meg til å tenke på det igjen.
Vi føler tilhørighet eller ikke til visse grupper. Vi holder sammen med likesinnede. Noen ganger kan det gå litt over styr, slik at det åpenlyst blir dannet A-lag og B-lag som Solliv nevner. Kan være kjedelig å bli utestengt der du gjerne vil delta. Men som jeg kommenterte på Sollivs innlegg: Kanskje du skal være glad for ikke å være med på A-laget med stress og mas og strebing etter best bil, hytte, hus og ikke minst fester?
♦️
Er man ikke egentlig sterkere enn streberne hvis man tåler å stå utenfor?
Og får det mye bedre med seg sjøl?
Jeg bor nå i et nabolag hvor jeg føler på en god ro, null strebing og bra stemning. Det skal sies at noen av oss rett som det er samles på diverse arrangementer borte eller hjemme, men vi føler oss ikke som et A-lag. I hvert fall ikke jeg. Kan kanskje oppfattes sånn av leserne når jeg rabler ned opplevelsene mine her på bloggen, men absolutt ikke ment som skryt.

Leste om noe lignende i lokalavisa.

Jeg abonnerer digitalt på lokalavisa her jeg bor. Jeg går ikke inn hver dag for å lese, men tar et oppsamlingsheat. Da fant jeg tilfeldigvis en ganske ny artikkel som var i samme kategori som innlegget til medblogger Solliv.
Og dette var ikke bare synsing og følelse av at forskjellige sosiale grupperinger blir dannet. Her var det skremmende nok fakta.
♦️
Det gjelder sikkert ikke bare i nærheten der jeg bor. Men uansett veldig bra at journalisten satte lys på dette. I og med at jeg refererer til noe av det som ble skrevet i artikkelen, kan jeg si at det er Nordstrand blad. En veldig bra avis forøvrig.
Det dannes A-,B- og C-gjenger på skolene, og det helt ned på barneskolenivå.  Det kan gå på slikt som å ha «riktige» sko, klær og vesker.
♦️
Det finnes heldigvis en gruppe som kalles «nøytral» også, hvor de som ikke vil delta i grupperinga holder til. Antageligvis er de tøffest av alle, de som tør å stå fram med at de nekter å være med på dette tullet.
Jeg kan tenke meg, men det er bare noe JEG tenker, at mange streber etter å havne i A-gjengen, men at  det hovedsakelig er de med svakest selvbilde og i tillegg har muligheten for anskaffelse av dyre gjenstander og klær.
♦️
Men jeg kan tenke meg at det også er barn av velstående foreldre som er kloke nok til å holde seg nøytrale i denne sammenhengen.
Egentlig ganske skremmende å tenke på at det ikke er lenge før mine barnebarn skal utsettes for denne kulturen. Det starter for alvor i sjetteklasse, sies det…..
Da er det vel kanskje viktig hva slags holdninger foreldre og besteforeldre gir barna? Det skal vi klare. I hvert fall prøve….

8 kommentarer
    1. Måtte inn og lese Solliv sitt innlegg som jeg merkelig nok hadde gått glipp av.
      Jeg har vel alltid tilhørt D-laget, muligens E-, F. eller G….
      Men jeg har alltid laget mitt eget lag. Samlet min egen gjeng. Kanskje ikke så stor, men du for noen flotte mennesker! Og nå tenker jeg ikke på verken status, stilling eller utfordringer livet har gitt oss.

      1. Det er så fint å ha den innstillingen du har til dette. Jeg er også glad for at jeg ikke tenker over om jeg tilhører et lag eller ikke. Har det bare hyggelig med de jeg omgås i forskjellige kretser, om det så er A, B, F eller H. Jeg er meg sjøl slik jeg føler for, og da får folk akseptere meg som jeg er. Veldig glad for at jeg etter hvert kom til denne erkjennelsen. Ikke alltid vært slik, vettu…..

    2. Det er veldig trist at det dannes slike lag allerede på skolen. Men det er ikke overraskende.
      Mange lever og tror at status, mammon og rikdom – er det som gir livet mening! Så her er det nok voksne som må gå foran med godt eksempel.
      ..
      Takk for link..<3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg