Mediebiblioteket gjør meg litt rar i hue🥹😆


Du ser av bildene hva jeg mener, kanskje…

Eller hvilket bildearkiv jeg mener. I hvert fall du som blogger sjøl eller bruker WordPress av andre grunner.
For jeg blogger på WordPress. Blogg.no. Jeg liker det godt. Veldig enkelt å skjønne hvordan jeg skal gå fram for å produsere innlegg.

Tok litt tid å sette meg inn i hvordan alt fungerer i starten av blogginga. Men det er et fantastisk verktøy👍Det er moro å bruke.

Bilder må jeg ha på bloggen.

De laster jeg opp fra bildearkivet i iPhonen/iPaden.
Og de legger seg i mediebiblioteket.

Veldig praktisk og fort gjort.
Jeg blogger fra iPaden stort sett nå for tida.
I forrige bloggperiode (2018-2020) brukte jeg mest PC.

Det var mer trælete å få inn bildene den gang, husker jeg.
I og med at PC og iPhone ikke «snakka» så godt sammen.
Derfor velger jeg nå heller å sitte behagelig plassert i sofaen med iPaden på fanget, og skriver…🙋🏼‍♀️

Mediebiblioteket skulle det handle om….

Er det noe jeg kan, så er det å komme «på viddene»😅
Men altså nå….mediebiblioteket mitt.

Jeg  bruker oftest nyopplastede bilder, men det hender at jeg søker i mediebiblioteket.

Da må jeg bla meg nedover og nedover.
Det var over 60 sider😆
Søkte litt på nettet og fant artikler om dette emnet. Det rådes til å rydde opp.
Utfordringen var å vite hva som kunne slettes eller ikke.

Det er nemlig bilder som har kopier, uvisst av hvilken grunn.
Vet du?

Men hvordan kunne jeg vite om bildet var opplasta til et av de mange innleggene mine og dermed sto i fare for å bli sletta fra innlegget hvis jeg fjerna det i mediebiblioteket?

Og hvilket av de to like bildene kunne jeg slette uten å ødelegge?

Jeg fant ut at det er 2 visningsmuligheter av bildene i dette biblioteket.
Du ser det på de 2 bildene her.

Du kan sikkert dette, men hvis ikke:
Øverst til venstre kan jeg velge mellom listevisning (nederste bilde) eller vanlig bildevisning (øverste bilde).

På listevisningen får jeg opp i hvilket blogginnlegg bildet er brukt.
Hvis bildet ikke er brukt, står det bare «legg ved» i den kolonnen som heter «Lastet opp til», fant jeg ut etter hvert.

Da var det vel greit?
Bare å starte slettinga.
Men det tok sin tid. Finnes visstnok enklere metoder, sto det på den nettsida jeg var inne på i går.
Men måtte finne verktøyet for å laste ned. Gadd ikke. Kanskje senere.

Fornøyd?

Mediebiblioteket ble i hvert fall redusert fra 65 til 45 sider👍👍
Blir litt lettere å bla seg gjennom heretter.

Men så lurer jeg på da, vet du….

Har du samme utfordringen?

Hvordan gjør du det?

Og kanskje du har noen tips?

Det er stor mulighet for at jeg har oversett noe, ikke forstått alt, eller gjør noe feil. Takknemlig for tilbakemeldinger🙋🏼‍♀️😀🤗

 

 

 

10 kommentarer
    1. Takk for info. Jeg har ikke satt meg inn i dette, men på sikt vil det nok være greit å få slettet litt. Burde bruke mer tid på dette, men det blir liksom ikke til det. 😉

    2. Jeg overfører også bilder fra telefon til mediebibliotek..Vi er ganske like der, jeg må rydde har uendelig mye…
      Og jeg blogger bare fra Mac

    3. Jeg hadde ikke sett dette med listevisning før, så det var nyttig. Takk for tips! Elles har jeg en superstor jobb foran meg med å slette bilder i kamera og på mobil, så det blir nok lenge til jeg sletter fra mediebiblioteket i bloggen… Og der har jeg visst 163 sider med bilder. Ups… 🙂

    4. Ja, det ligger ikke rent lite hos meg også. Jeg forsøker å rydde fortløpende. Men det gjelder å ha oversikten, det er jo ikke gøy med blogginnlegg med blanke bilder. 🙂

      1. Helt sant🙋🏼‍♀️Oversikt er viktig, og det prøver vi🤗Oppdaget et gammelt innlegg hvor det mangla et bilde, så har nok sletta for mye🫣Måtte lete det fram igjen fra eksternt fotoalbum.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg