Min Monstera🪴


Fikk en ide. Må ha temaer å skrive om, ellers blir det ingen blogg. Av og til skjer det små og store ting som det er lett å skrive litt om. Men så innimellom….
Hva gjør jeg da? Kan ikke bare skrive for å skrive. Det blir for dumt. Da er det bedre å ta en pause.
Ble faktisk litt inspirert av bloggeren BUNNY.
Han skriver jevnlig om planter. Mange forskjellige planter og blomster. Artig å lese. Kanskje jeg skal skrive om de plantene jeg har i leilighet og hage?
🪴
Ja, hvorfor ikke. Så da har jeg begynt🙋🏼‍♀️
Du ser her min Monstera, eller vindusblad som den heter på norsk.
Helt korrekt navn er Monstera deliciosa.
Du ser sikkert at ett av bladene er lysegrønt. Nettopp utsprunget👏Friskt og vakkert.


Arten hører opprinnelig hjemme i tropiske strøk i Syd- og Mellom-Amerika.
Den klatrer der på stamme og greiner til andre trær for å ta seg opp til sollyset. Den kan bli 10 meter høy. Dette leste jeg meg til vha Wikipedia og Plantasjen.
🪴
Den er lettstelt og trives med moderate mengder lys og vil ha mye fukt.
En av grunnene til at bladene har hull og fliker, antas å ære at den stammer fra steder hvor det blåser mye.
Enkelte blad kan bli opptil 50 cm i diameter. Og den utfordringen med at høyden kan bli 10 meter, får jeg ta når den tid kommer😅
🪴
Trenger ikke «grønne fingre» for å få den til, for som sagt lettstelt. Den vil ikke ha direkte sollys. Men liker godt både varme og fuktighet. Den er tross alt en jungelplante. Derfor kan det være lurt å dusje den med vann jevnlig. Jo mer fuktighet den får, dessto større blir bladene.
Men spørs om jeg er interessert i det, for skal ha plass til meg sjøl og bikkja i stua her også😅
🪴
Jeg har begynt å binde opp grenene, for at den ikke skal ta for mye plass. Hvis den blir for høy eller bred, kan den kuttes i toppene.
🪴
Jeg har ikke vært flink til å dusje bladene, men tror jeg skal gjøre det av og til heretter. Vanning foregår på normal måte. Ikke for mye og ikke for lite. Den tåler at jorda kjennes tørr før vanning, slik som de fleste andre.
Og så gir jeg normalt med gjødsel.
🪴
Kommer nok etter hvert tilbake med flere planter i den nystarta «serien» min. Så følg med🪴💁🏼‍♀️

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg