Det er da jammen fint….

 

Ekebergskråningen naturreservat

Ja tenk at det er et naturreservat i den nye, store byen min.
Ikke langt unna meg heller.
Lett å komme seg dit på tur.

Barney og jeg går ofte der.
Fin sti å gå på. Lett terreng.
Og i deler av området er det nydelig utsikt mot Bunnefjorden, Oslofjorden, Nesodden og sjølve bykjernen i Oslo.
Jeg viser deg et skilt med kart over området.
Noen ganger går vi på østsida og andre ganger på vestsida.
Fint å gå begge steder.
Denne dagen var det holke der som de fleste andre steder rundt her.
Men til våren og sommeren…..
Da blir det grønt der også.
Og floraen er spesiell.
Ikke lov å plukke blomster.
Det er greit.
For det er et naturreservat med restriksjoner.
En vakker dag….
En av de grønne, vakre dagene jeg skal gå der…
Skal jeg ta meg tid til å studere den spesielle floraen.
For eksempel ramsløk.
Som det står på plakaten:
Den eneste populasjonen av ramsløk på østsida av Indre Oslofjord.
Den er også fredet der.

Det er satt ut en benk akkurat der utsikten er finest. Der er det alltid fristende å ta en rast og nyte synet. Denna dagen var det overskyet og snø i lufta, men du ser noen av øyene og Nesoddtangen.


Deler av parken går parallelt med trikkeskinnene og Kongsveien.

8 kommentarer

Siste innlegg