Noen fototips kanskje?

Er litt avhengig av bilder på bloggen. Blitt vanlig å ha minst ett bilde i innleggene jeg skriver. Synes at det er litt viktig. Hva med å bli bedre på å ta bilder?

Fikk et tilbud i mailbokssn her om dagen. Gratis minikurs med 4 små videosnutter om hvordan jeg kan få bedre bilder. Hørtes da forlokkende ut.
Turte å melde meg på og fikk de 4 videosnuttene med tips. Ikke noe lureri. Fine tips. Noe kunne jeg fra før, men greit nok.
♦️
Regnet med at det kom, og det gjorde det….tilbud om mer kurs som jeg kan  betale for. Det er også grei framgangsmåte. For det er ingen forpliktelse om å kjøpe. Jeg har uansett fått de allerede mottatte tipsene gratis.
Så hva skal jeg gjøre nå?
♦️
Er i tenkeboksen. Men det er jo viktig at jeg tar bra bilder? Vil jeg ikke nå flere folk da? Er det ikke koseligere å presentere bra bilder for leserne mine?
Tror faktisk det. Men tilbudet har jeg en stund, så tenker meg om i hvert fall til over helga. Det er forresten et digitalt kurs, så trenger ikke å møte opp fysisk et eller annet sted. Bare det er jo fristende.
♦️
De 4 tipsene jeg fikk via gratiskurset er som følger:

  1. Ta bildet fra annen posisjon enn du er vant til. Sett deg gjerne på huk for å ta bilde. Uvanlig vinkling på motivet.
  2. Bilder med horisont/himmel. Da bør himmel dekke 1/3 eller 2/3 av bildet. Ikke 1/2.
  3. Ha ting i forgrunnen for å få dybde i et oversiktsbilde.
  4. Bruk fargeklatter. Helst komplementærfarger. For å få kontraster i bildet. Altså de som står på motsatt side av hverandre i fargesirkelen. Se nederst på sida.
    ♦️
    Noe av dette kunne jeg fra før, men greit å få en repetisjon. Så da spørs det om jeg hiver meg på det videre kurset for å lære mer. Er fristende🤩
    ♦️
    Det gamle bildet fra 2019 som jeg har satt inn her kan kanskje være eksempel for punkt 2…..
    Barney oppå en snøhaug på Hamar, med himmelen og Hamar OL-amfi i bakgrunnen, eller CC-amfi som det heter i dag🤗🐩
    Og så fargesirkelen, til punkt 4:

 

 

6 kommentarer
    1. Jeg elsker å gå på fotojakt. Og ta bilder FOR å legge ut bilder. Ikke bare som illustrasjon til innlegg, men som “kunst”. Elsker bilder fra rare vinkler 🙂 Har tatt mange nedenifra og opp. Ligget med rumpa i været 😀

      1. Så bra👏 Ser at du kan å ta bilder👍 Jeg gleder meg til å eksperimentere litt mer. Utfordringen min er at jeg som oftest har Barney i ene hånda og telefonen i den andre når jeg ser et motiv😅

    2. Gode og viktige tips! Greit å tenke når en tar bilder, sånn at det ikke bare blir knipsing i hytt og gevær! Jeg har også overveid et sånt type kurs…. klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg