Og dette leder til?

Kunne ha vært så mangt. Hvor leder dette hen? Det er noe som heter gjengrodde stier. Her er det gjengrodde skinner.

Og hvor fører nå disse hen? Det har du sikkert allerede gjettet, for jeg har lagt ut mange bilder tidligere fra dette nærområdet mitt.
Jeg er ved Jernbanemuseet på Hamar. Rettere sagt Norsk Jernbanemuseum. Akkurat disse skinnene befinner seg rett ved siden av veien, utenfor gjerdet til museet.

Har du vært der? Må vel være spesielt interessert i tog og historien om norsk jernbane for å ha det som reisemål, men det kan vel hende du var der da du allikevel besøkte Hamar?

Uansett er det veldig fint å gå tur på området der. Nydelig naturlig park og skogsområde. I forlengelsen av dette er jo både Klatreparken og Domkirkeodden. Og altså Mjøsa rett ved.
Og forresten så kan jeg nevne at toppbildet på bloggen min akkurat nå er fra denne parken.

 

Dovregubben står trygt i garasjen sin.

Hvis du er spesielt interessert, sier Wikipedia:
NSB type 49, også kjent som «Dovregubben», var en norsk damplokomotivtype som ble konstruert for at ett lok skulle erstatte to lok av type 30 og holde høyere hastighet i de sterke stigningene på Dovrebanan. Type 49 betegner høydepunktet og slutten på norsk damplokomotivproduksjon. Lokomotiv nr. 470 står utstilt på Norsk Jernbanemuseum.

 

Og her er Tertitten-toget inne på museumsområdet. Det går att og fram på skinnene der inne mange ganger om dagen. Og du kan være passasjer.

I tillegg er det et lite tog som heter Knertitten, på en annen skinnegang, som også tar med passasjerer.
Søk opp Norsk Jernbanemuseum på internett hvis du vil vite mer.

Og dette er IKKE sponset reklame 😉 Synes bare at området er så fint, at jeg bare av og til må skryte av det.

Blir nok en tur nedpå der i dag også for Barney og meg…..

 

 

6 kommentarer
    1. Jeg har vært mye på Hamar i barndommen ettersom jeg hadde familie ikke langt unna, men jeg tror aldri vi var på museet noen gang. Nå ble jeg litt forundret når du nevner Tertitten, for jeg trodde da virkelig at den kjørte fra Sørumsand i Akershus jeg. Eller er det to tog som heter det?

      1. Du kar nok også rett. Tertitt-toget på Museet kommer fra Aurskog-Høland-banen. Her er informasjon fra museet: “En av våre store attraksjoner er Tertittoget. Lokomotivet «Urskog» (Hartmann 1895), som sammen med vognene kommer fra Aurskog-Hølandsbanen, har siden 1962 kjørt i fast sommerrute på museet.”

    2. Jeg har vært på museet for mange år siden, da jeg gikk på barneskolen tror jeg. Kanskje på tide å ta en liten tur igjen da kanskje? Husker jo ikke så veldig mye av det egentlig. Men de gamle kongevognene husker jeg at vi satt i.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg