Og vannet steg……

Det steg vel ikke akkurat den stunda vi var nedpå der. Det syntes i hvert fall ikke. Noen millimeter var det nok allikevel. For jammen har det gått fort. Og mer blir det fram mot midten av juni. Pleier å bli det.

Det er vannet i Mjøsa jeg snakker om. I går morges var det sånn der nede. Litt vind og bølger, og litt høyere vannstand enn såkalt normalt. For du ser at vannet er over noen grastuster.

 

Til sammenligning viser jeg et bilde fra tidligere i år. Nærmere bestemt 11.april. Da var det så lav vannstand som jeg aldri før har sett. Nå er det nok ikke bare naturlig variasjon. Det kan det da ikke være! Tror at de regulerer med tømming og oppdemming etter behov. Se innlegget jeg skrev da, HER.

Så blir det spennende igjen da litt lenger ut i juni. Hvor stor blir flommen i år? Jeg er ikke berørt av det der jeg bor, noen høydemeter opp fra innsjøen. Men det er alltid fascinerende å følge med, og det har vi mulighet til hver dag og flere ganger om dagen, puddelen og jeg. Går turer der da, ser du……

 

 

10 kommentarer

Siste innlegg