Om bærplukking og gavmilde naboer



Nydelig  bringebær. Jeg har ikke det i hagen min, men har plukka likevel, hos folk som er borte. Tør lett å blogge om det, for har ikke vært på slang. Gjør det faktisk på oppdrag fra nær familie når de er på ferie. Midt i sesongen nå, så det bugner nedi hagen. Barney var med første dagen jeg plukka. Gikk ganske greit det. Han fant fort ut at han kan kunne glefse i seg bær rett fra buska. Jeg måtte bare passe på bollen med bær. Den fikk han ikke lov til å spise av.
♦️
Tre dager senere var jeg der att, og plukka enda mer. Da fikk  Barney være igjen hjemme. Var tross alt litt enklere å plukke uten ham ved sida av meg.
Jeg beholder ikke all bæra sjøl. Det får være måte på grådighet. Jeg tar bare noen få, små bokser og putter i min egen fryser. Resten legger jeg i bringebæreiernes fryser.
♦️
Det skjedde noe mer den dagen. Bringebæra befinner seg ved naboens gjerde, og de naboene er kjempekoselige. Faktisk så ekstremt koselige at jeg som bringebærplukker fikk tilbud om både tomater og agurker fra drivhuset deres. Jeg takka ikke nei. Og gjett om det var godt. Fantastisk god smak på slike nyplukka, norske tomater. Og lukta minna meg om den gangen jeg hadde sommerjobb som tomat- og agurkplukker i et drivhus i ungdommen. Kjenner aldri den gode lukta på tomater jeg kjøper i butikken. Nostalgi vart det.

14 kommentarer

Siste innlegg