Om ChatGPT, omsorg🙄….og kildeopplysning.

Bildet er mitt og tatt på Mjøsisen for mange år sida.

Fikk en idé. Vart vel kanskje satt på tanken på grunn av et par hendelser i helga. Ikke noe som skjedde hos meg eller med meg eller mine, men i nyhetsbildet på TV og ellers. Plagiat. Klipp og lim. Masteroppgaver. Du skjønner nok helt sikkert hva jeg sikter til.
Jeg er en enkel blogger som sjelden ligger høyt oppe på topplista. Men likevel var noe av det første jeg fikk med meg før jeg starta skribleriene og publiseringa av bilder og tekst, at jeg må produsere  det SJØL. Hvis jeg bruker andres bilder og tekst må jeg gi tydelig informasjon om hvem som er opphavspersonen.
♦️
Jeg har for moro skyld lastet ned en App som heter ChatGPT. Altså kunstig intelligens eller AI. Artig, men har aldri benytta meg av det…..før nå. Av mangel på stoff om OMSORG, som Frodith har bedt meg om å beskrive i dag, satte jeg ChatGPT på jobben.
Jeg ga følgende kommando…og fikk raskt svar:

Greit nok og imponerende raskt svar. Men så vart jeg lang i maska og fikk hakaslepp. På bildet under her ser du neste kommando fra meg. Det gikk 3 sekunder før hele teksten var klar. Det er en helt vill teknologi. Tenk hvilke muligheter for å jukse seg til bra tekst ved ikke å oppgi kilden til dette. Skremmende. Jeg skal love deg at jeg ALDRI har kopiert eller vil komme til å kopiere noe som andre har skapt uten å oppgi hvem som har gjort det. Sjøl om det er ei datamaskin….en robot.


Dette innlegget tok sine egne veier, kan man trygt si. Beklager det, Frodith. Skulle egentlig bare handle om OMSORG, som er dagens tema i Frodiths lille januarmoro.
8 kommentarer

Siste innlegg