Pass på VIPPS’n din🙄


Skremmende lesning på morraskvisten her om dagen. En blant mange triste oppslag. Skjer jo så mye rart i hele verden, men også her hjemme. Nye metoder å rane folk på, leste jeg i Aftenposten. Bildet som jeg viser har jeg «lånt» av avisa. Har bare redigert med litt blå «tusj» og litt  cropping av bildet.
Jeg pleier å overføre en del penger til en sparekonto uten korttilgang og VIPPS-tilgang når jeg får pensjonen min. Er kanskje et smartere trekk enn jeg tidligere har tenkt på?


Dette er klippet fra Aftenpostens artikkel om saken.
Men når jeg sjekker mer om dette på Internett, finner jeg tilsvarende saker både i Haugesund og Bergen. Og hadde jeg sjekka videre, ville det nok dessverre ha dukka opp flere åsteder også.
♦️
Dette hadde jeg faktisk ikke tenkt på før jeg leste om det.
Naiv norsk kjerring. Ran har jo skjedd til alle tider, men nå altså en ny metode.

Jeg har jo VIPPS.
Veldig lettvint. Og jeg kommer til å bruke det fortsatt.

Men hvis jeg blir tvunget til å åpne VIPPS-appen min av en raner? (Grøsser ved tanken.)
Da er det jo lett tilgang for vedkommende, for jeg har ansiktsgjenkjenning på appen som på mye annet inne på telefonen🙄 Og som det står i artikkelen, og som jeg jo vet, er det få tastetrykk som skal til for å overføre penger.
Det er jo nettopp derfor det er så praktisk å bruke VIPPS.
♦️
Konklusjonen må bli at jeg fortsetter med den gamle rutinen min: overføre penger til en annen konto ved lønnsutbetaling. Vil ikke ha for mye stående på kontoen som er tilknyttet min VIPPS🤓
♦️
Bruker du VIPPS?

10 kommentarer
    1. Skremmende utvikling! Jeg har aldri mye penger på konto hvor jeg har tilgang med VIPPS, men visakort og kredittkort kan også “tappes”.

    2. Ja jeg bruker VIPPS, og var faktisk blant de aller første til å ta det i bruk da det kom. Det er skremmende at det har blitt sånn, og at noen bruker en sånn metode for å stjele penger fra et annet menneske. Kommer jeg til å slutte å bruke det? Nei, jeg gjør ikke det for det er så enkelt å bruke. Ønsker deg en fortsatt fin mandag, klem 🤗

    3. Bruker Vipps, og det er kun visakortet. Hver gang pensjonen kommer inn setter jeg inn penger på sparekonto, verken den eller Mastercard ligger ikke inne på Vipps. Men det er skremmende hvordan det er blitt her til lands.

    4. Hjelp🙈Dette var helt nytt for meg, så takk for ny informasjon fra deg👍🏻Er også flittig bruker av Vipps, og kommer til å fortsette. Men fra nå av må jeg også huske å overføre til sparekonto….Utviklingen er skremmende, snart er ingen ting trykt lenger.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg