Puddelen og marmorkaka🐩😅

 


Så skulle det bakes kake igjen. Vært mye av det i det siste, også her på bloggen min. Har jo vist fram alle de kakene jeg har bakt.
Var det puddelen Barney som bakte denne gangen kanskje?
Ser slik ut. Var veldig interessert i hvert fall. Får nå vanligvis ikke lov til å ha labbene oppå benken slik som her, men vart fristende å la ham stå, og se hvor lenge han holdt ut. For jeg fikk plutselig et innfall om å ta et bilde av bakersvennen og kjøkkenskriveren.
♦️
Jeg skulle få besøk av venninnene M og K fra Hamar, og da var det koselig å trå til litt på kjøkkenet igjen. Den ene har ikke vært her før, så da legger man seg litt ekstra «i sælan» for å gi et godt inntrykk.
Skulle servere lunsj hadde jeg tenkt. Og etterpå kunne de jo få en kaffekopp med kake til.
Og slik vart det til at jeg fant fram ei oppskrift og kjørte i gang prosessen.
♦️
Egentlig ei langpannekake, men jeg tok HALV PORSJON og putta deigen i ei rund form. Men jeg gir deg framgangsmåten på DEN STORE kaka her.
Hvis du vil ha oppskrifta, kan du lese videre:
Vispet/rørte sammen 350 g romtemperert smør med 6 dl melis.
Blandet inn ett og ett egg, tilsaman 8 stk.
Blandet 10 dl mel og 1,5 ss bakepulver og rørte inn.
Rørte videre inn 1 dl kremfløte og 1 dl appelsinjuice.
————-
Delte røra /deigen i to, i hver sin bolle.
I del 1 rørtes inn revet skall av snaut 1 appelsin.
I del 2 rørtes inn 1 dl kakao, 1 ss vaniljesukker og 1/2 dl lys sirup.
————-
Den lyse deigen ble hatt oppi forma.
Sjokoladerøra vart lagt på toppen.
For å få «marmoreffekten», rørte jeg lett rundt med en gaffel, så deigene blandet seg litt.
Stekte kaka på 200 grader på nederste rille i ovnen.
————
Glasuren lagde jeg slik:
Smeltet 200 g smør i kjele på ovnen.
Tok av plata og rørte inn 11 dl melis og 1 dl appelsinjuice.
Resten av det revne appelsinskallet fra kakebakinga, skulle egentlig brukes som pynt på toppen, men jeg rørte det heller inn i glasuren.
—————-
Da både kakebunn og glasur var avkjølt, hadde jeg på smørkremen.
Skulle egentlig pynte med revet sjokolade, men jeg hadde noe sjokoladekakepynt i skuffen, så brukte det.
Så da vart kaka seende slik ut👇👇👇


Om kakebonanza, bloggerkollega og kakedagen som forsvant.

14 kommentarer

Siste innlegg