Så skjedde det 🫣

 

Her om dagen skjedde det. Jeg fikk bruk for beredskapsvannet mitt. Jeg har tidligere gått til innkjøp av 3 femlitersdunker med vann som jeg oppbevarer i et skap i tilfelle krise av et eller annet slag. Har plass til det, så tenkte at det var greit å følge rådene fra myndighetene om å ha blant annet rent vann på lager. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) forteller oss det. Vi skal sørge for egenberedskap for 7 dager.
I tillegg skal man jo ha mye annet på lager også. Se artikkelen jeg har linket til nederst på sida fra DSB.
Vannet var innkjøpt til forskjellige tider, for var ulik «bestfør-dato» på dunkene.
Nå har jeg lest i ettertid at det ikke er farlig å drikke vannet sjøl om dato er overskredet, hvis dunken er uåpnet.
♦️
Jeg har jo rikelig med tilgang på vann i springen, og takk for det. Heldige vi som bor i Norge.
Men så skjedde det noe.
Fikk en SMS fra kommunen om at vannet ikke burde drikkes. Det var funn ved et vannbehandlingsanlegg, som kunne indikere forurensning i rutineprøver. Det kunne gjøre mennesker syke, skrev de, og anbefalte oss derfor å koke vannet.
♦️
Javel. Koke vann er jo en enkel prosess, men enda enklere er det å ha rent vann på kanner i skapet. Så da benyttet jeg meg av dette vannet. Særlig også på grunn av at dato var overskredet angående «best før». Da kan jeg gå til innkjøp av nye kanner senere.

Jordbæra fikk bade i rent kannevann før spising.Utfordringen med dette kunne fort bli å huske det. Men satte kanna rett i glaninga ved vannkrana på kjøkkenet, så gikk greit. Måtte nemlig bruke det til drikking, skylling av salat og jordbær, tannpuss og kaffemaskina også videre. Alt som skulle i munnen. Til og med Barney fikk slikt vann i koppen sin.
♦️
Det varte i 4 døgn. Jeg har fortsatt igjen 1 dunk, som jeg setter på lager igjen. Og neste gang jeg er på butikken, kjøper jeg 2 til.
Som jeg skrev, så er det egentlig ikke noe problem å koke vannet, men hva hvis strømmen også blir borte?
Eller rett og slett vannet blir borte…..
Så innkjøpt vann skal jeg fortsette å ha på lager.
♦️
Jeg føler ikke at jeg er hysterisk, og vil ikke kalle meg en typisk PREPPER, men litt forberedt er det lurt å være. Jeg skal se over lista til DSB og sjekke den opp mot ting jeg har i huset. Hvis noe mangler, kjøper jeg det……
En annen ting som er fint:
Hver enkelt husstand som var berørt av dette, og bare de, fikk SMS. Og det samme skjedde da vi igjen kunne drikke vannet. Bra system.


Her er lista som anbefales av DSB
Jeg er en del av Norges beredskap, skrev jeg i 2019
Huseierne om egenberedskap

2 kommentarer
    1. Jeg har beredskapslager, ja! Tenker at det er viktig – i tida….! Du fikk jammen bruk for vannet da! Hvor ofte ser du over lageret ditt? Jeg gjør det ca hvert halvår….. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg