Sankthansfeiring er så mangt………

Du skjønne midtsommer.
Du kalles også Sankthans og Jonsok og Johannesvake. Og i Sverige heter du Midsommar.

Kristendommen vil ha det til at døperen Johannes ble født 24.juni. Derav navnet St. Hans.
Og sankthanskvelden er dagen før,….23.juni.

Med litt hjelp av Wikipedia har jeg funnet ut at Jonsok er norrønt og betyr “våkenatt for Jon” (forkortelse for Johannes). Det var høytidsdag i Norge inntil 1770. Men i den katolske kirke er det fortsatt helligdag.

Det at både kristen og hedensk skikk har mange sammenfallende merkedager er interessant…..og en tankevekker.
Jul og vintersolverv.
St. Hans og sommersolverv.
Da får vi alle sammen feiret…på hver vår måte og av forskjellige årsaker…..

I Norge er det vel bålet som i dag er det vi grovt sett forbinder med St. Hans, og St. Hans-aften er alltid den 23.juni. Vi har vel alle våre tradisjoner på denne kvelden.

Før i tida måtte vi alltid ned til vannet for feiring. Helst Mjøsa. Og da var det båltenning og grilling av pølser uansett vær.
Husker en gang på 70-tallet spesielt godt. Svigerforeldre, svoger, svigerinne og husbond og je rigget oss til med grill og campingstoler og det som trengtes for en hyggelig sankthansfeiring ved vannet.

Så kom regnet. Og det regnet skikkelig. Men vi ble, for vi skulle feire sankthans!
Det ble tatt et bilde. Det finner jeg ikke, men husker det godt. Vi lo mye av det i ettertid. Der satt vi godt påkledd med regntøy og paraplyer og spiste pølse og ja…..feira sankthans.

I Sverige gjør de litt mer stas på midtsommer.
De feirer Midsommarhelgen den nærmeste helgen, med fridag både fredag og lørdag.

Jeg fikk være med på en sånn feiring en gang. Det var stas. Og for et opplegg! Mange mennesker samlet til fest. Plukking av sommerblomster på engen for kransbinding. Pynting og reising av maistanga. Mye deilig mat og drikke.

Spesielt husker jeg “smørgåstårtan”. Jeg tenkte den gang at slik skulle jeg også lage, men det har ennå ikke blitt noe av. Ikke for sent……Satte meg selv på tanken igjen nå…..

Jeg kjører på med noen bilder fra svensk midtsommerfeiring.

Men først må jeg si at faren min var født på sankthansdagen, altså 24.juni. Og han ville blitt 91 år i dag.

Jeg så ut til å trives i “midsommarhelgen”, og det var sant……

 

Og der var det til og med 2 smørgåstårtar.

 


Og her plukkes blomster til hodekranser og maistang…..

 

Og så den gedigne maistanga……

 

Dette var dengang da, for noen år tilbake. I går ble langt enklere feiring. Kan vel ikke kalles feiring i det hele tatt. Det ble vanlig søndagsfølelse.

Og de som er pessimister vil si at “nå snur det” 😉 Det gjør jo faktisk det, men det er vel ikke så farlig? Det er enda en stund til høsten og mørkere kvelder, og jammen er det ikke koselig det også….

Feiret du sankthans i går?

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer

Siste innlegg