Ser jeg syner?

Hva er det som skjer?

Da jeg kikka ut av et vindu på formiddagen i går, møtte dette synet meg. Hva i all verden!? “Verdens høyeste” heisekran som er så svær at den ikke får plass på bildet. Ikke noe spesielt med akkurat det. Har sett sånne før. Rarest var fangsten. En tredjedel av et gammelt hus svevde der oppe.

Kommunen skal rydde tomta, og rydder like godt vekk husene også, tydeligvis.

En del er allerede flyttet. Se bakerst på bildet. En er i farta, og den siste tredjedelen står fortsatt trygt igjen på plassen sin. Men den står nok også snart for tur til et luftig svev.

Det er et virvar av kraner der ute. For den gule bakerst er en vanlig byggekran. Den grønn-svarte er MYE høyere!

Små gutter og jenter som er interessert i gravemaskiner og heisekraner skulle ha vært der i dag. Artig opplevelse.

Det er nok antageligvis verneverdig det huset. Det ville jo vært mye enklere å bare smadre det til en plankehaug for å bli kvitt det. Området nærmest må nemlig klargjøres for enda mer boligbygging.

Senere i går så jeg ut av vinduet igjen. Huset har gjenoppstått i sin opprinnelige form i bakkant av tomta. Og krana har de demontert og fjernet. Gjort jobben sin, den.

Jeg er mektig imponert over hva mennesker og maskiner kan få til…..

10 kommentarer

Siste innlegg