Skjult nummer og politiet?🧐

Lot meg ikke lure denne gangen heller.

Du har sikkert ogsÄ opplevd telefonoppringninger du helst ville ha vÊrt foruten. Mange ganger ser jeg at det er svindel. For kjenner ingen som har retningsnummer type Nigeria og Uganda, eller England for den saks skyld. Da tar jeg ikke telefonen. Blokkerer dem ogsÄ.

SÄ er det de ukjente numrene. «Ukjent anrop», stÄr det pÄ telefonen.
Tar ikke de heller, jeg.

Gjorde et unntak i gÄr. For ventet telefon fra en hÄndverker. Kunne jo hende at han ved en feiltagelse hadde «skrudd av» identiteten sin.
Var ikke det, vettu.

Den norsktalende mannen pÄsto at han ringte fra Oslo politidistrikt.
«Og hvorfor ringer du fra skjult nummmer», sa jeg.
Ville ikke rÞpe sin identitet. SÄpass. Den mÄ du lenger utpÄ landet med, tenkte jeg. Og jeg sa det nesten slik ogsÄ.

«Tror ikke at en fra politiet ville ha ringt fra skjult nummer», sa jeg.
Men likevel spurte jeg hvorfor han ringte. Interessant Ă„ hĂžre hensikten.
Joda, jeg var blitt svindla. Personopplysninger pÄ avveie ogsÄ videre
.pÄsto han.

Jeg avbrÞt ham. «Tror ikke pÄ deg», sa jeg. «Det er dette som er svindel.»
Og sÄ avsluttet jeg samtalen.

Hva gjorde jeg sÄ?

Ringte Oslo politikammer for Ä varsle om at jeg var utsatt for forsÞk pÄ svindel. De visste om at det foregikk, men var glad for at jeg varslet.

«Det er dessverre mange som lar seg lure», sa han. «SÄ takk for at du taklet det pÄ den mÄten. Ingen skade skjedd.»
«Den falske politimannen vil bare fortsette Ă„ ringe folk til han fĂ„r napp
.», sa den ekte politimannen
..

Har du blitt kontaktet av sÄnne kjeltringer?

 

 

 

12 kommentarer
    1. Veldig bra taklet, men det er sÄ synd at det er mange som biter pÄ. Det er helt forferdelig at de fÄr holde pÄ pÄ denne mÄten, og at det er sÄ vanskelig Ä fÄ tak i dem og stoppe dem.

    2. Jeg svarer ikke i det hele tatt. Blokkerer ukjente nummer og har lagret nr til tannlege, legen min og frisĂžren. Som regel er det i fra utlandet.
      SĂ„ Åsted Norge i gĂ„r hvor eldre slipper inn mann fra kraftverket. SĂ„ du programmet?

      1. Lurt👏 SĂ„ ogsĂ„ Åsted Norge i gĂ„r. Veldig bra at de tar opp svindelsaker i programmet. Jo flere som ser pĂ„ det, dessto stĂžrre sjanse for at vi alle lĂŠrer Ă„ bli mer forsiktigeđŸ€“

    3. Disse svindlerne prÞver seg stadig pÄ triks, men heldigvis har vi blitt sÄ godt opplyste at vi vet hva vi skal vÊre oppmerksomme pÄ.

      Har ogsÄ opplevd det du har opplevd, men jeg la bare pÄ.

      Jeg blir stadig oppringt av utenlandske nummer, og for en stund siden tok jeg telefonen. Det var en gebrokken engelsktalende som pÄstod at han var fra Microsoft.

      Jeg spurte vedkommende om han trodde pĂ„ Gud. Det gjorde han. Jeg sa at han ikke kom til himmelen nĂ„r han prĂžver Ă„ svindle andre mennesker. Vet han la pĂ„ đŸ€ŁđŸ˜‚

      Ønsker deg en kjempefin onsdag â€đŸ˜Š

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Takk for hyggelig og informativ kommentarđŸ™‹đŸŒâ€â™€ïž Veldig bra det du skrev om den siste opplevelsen din, da😅👍God kveld til deg ogsĂ„.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg