Slik lagde jeg BLINIS

Blinis, ja, det laga jeg for ei stund sida. Vet du hva det er? Jeg visste det ikke før i fjor en gang. Første gang jeg spiste det, vart det kjøpt på en butikk med bra utvalg. Så begynte jeg å Google og fant ut at det ikke var all verdens vanskelig å lage.
♦️
Hva blinis er? Se link lenger ned på sida.
Men her er oppskrifta (Gladkokken)

Men det er ikke bare å blande det sammen. Må gjøres på en spesiell måte. Og bokhvete måtte jeg på velassortert butikk for å finne.
Gjæren røres ut i lunken melk.
Bokhvete og hvetemel vispes inn.
Eggene skilles.
Eggeplommene og salt vispes inn i røra.
Eggehvitene settes til side.
Dekk røra med plastfolie eller klede og la heve ca 1 time.
Smelt smøret og la det avkjøles før det blandes i røra.
Stivpisk eggehvitene og vend forsiktig inn med en slikkepott.
Konsistensen skal være som en vaffelrøre.
Varm opp panne med smør, og stek blinis.
Bruk en spiseskje.
De skal helst være ca 5-7 cm i diameter.
Blinis

♦️
Men hva bruker jeg dem til?
Jeg skulle kjøpe LØYROM, invitere Datter og Sønn på kveldsmat før jul, og til denne eksklusive fiskerogna er det godt med blinis, rømme, sitronsaft og rødløk. Dette treffet skriver jeg om senere.

Løyrom

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg