Med Solan og Ludvig på Rustadsaga

Da Barney og jeg var på stolpejakt i sommer, kom vi en dag til Rustadsaga.

Der fant jeg dette skiltet. Veldig interessant. Jeg kjenner godt til Solan og Ludvig og Kjell Aukrust, som mange andre også gjør.
Føler at jeg har en spesiell interesse på grunn av at Aukrust er fra Alvdal i Hedmark (nå Innlandet), som er fylket jeg kommer fra.
I Alvdal har jeg vært en del, for min svigerfar var derfra, og var på noenlunde samme alder som Aukrust.

Og sjølsagt har jeg lest alle bøkene han skrev om livet i Alvdal og rivaliseringen med tynsetingene.

Men senere kom Solan og Ludvig.
Aukrust skrev bøker om dem på 60- og 70-tallet. Og de bodde liksom i Oslo, av den grunn at også Aukrust bodde der da.
Solan Gundersen jobbet på Rustadsaga i Østmarka, bestemte Aukrust.
Litt før den tid var det faktisk sagbruk der, ved Nøklevann.

Du kan finne ut mer om dette ved å lese utdraget jeg har kopiert inn under her, fra Østmarkabloggen (og klikke deg videre på de innlagte linkene):

«Kjell Aukrust ville ha fylt 100 år i 2020. I den anledning tar vi en reprise på historien om sagbruksarbeider Solan Gundersen på Rustadsaga.

> HER

Kjell Aukrust var født i Alvdal i 1920. Han døde på julaften 2002. Aukrust bodde største del av sitt voksne liv på Midtåsen på Nordstrand og brukte Østmarka mye. Det er grunnen til at han lot sin lille venn Solan ta seg jobb på sagbruket som hørte til Rustad gård og lå ved bredden av Nøklevann i Østmarka. > Les hele historien her»

Til sommeren skal jeg ta turer i Østmarka igjen.
Jeg har mye mer å utforske, for har bodd i Oslo bare to og et halvt år🤗

Hvis du bor i nærheten har du sikkert også vært på Rustadsaga?

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg