Vart det tropenatt?


Det er da jammen godt med detta været vi har for tida. Godt på den måten at det er over 20 grader på terrassen klokka elleve om kvelden. Da går det mot tropenatt.
Men så er definisjonen på tropenatt dette:
«En natt der lufttemperaturen mellom klokka 20:00 og 08:00 ikke går under 20 grader» Det fikk jeg ikke sjekka, og det var vel stor sjanse for at det tippa under 20 grader etter midnatt, tenker jeg. Så antageligvis vart det ikke tropenatt.
♦️
Men er det så nøye. Da sov jeg uansett. Og ikke så behagelig med høy temperatur på soverommet.  Barney liker heller ikke for mye varme. Legger seg ofte rett på gulvet når det er som nå. Blir for varmt oppi senga. Jeg ligger med kun dynetrekk over meg.
♦️
Så er det litt ulemper med denne varmen også, da. Må vanne så ofte. Det er så innmari tørt ute. Og her i Oslo har vi ikke lov til å vanne med hageslange for tida. Vannrestriksjoner. Da må jeg fylle vannkanna gang, på gang, på gang….att og fram……Grei småtrening. Men tar sin tid. Vil ikke at de kostbare, dyrebare plantene mine skal dø. De eldre buskene og trærne må bare klare seg. De har forhåpentligvis røtter som strekker seg ned mot grunnvannet. Men på den annen side, så ser jeg på syrintreet at det er faktisk tørt det også. Blomstene visner før de skal.
♦️
Og jammen er det rart å tenke på at om 6 måneder er det helt annerledes uti hagen her. Samme rariteten hvert år. Og like spennende etter flerfoldige tiår. Jeg er faktisk glad for at jeg bor i et land med såpass varierende årstider. Tror at jeg setter mer pris på alle 4 på grunn av det. Spennende kontraster. Variasjon.
Hvilken årstid er din favoritt?

 

4 kommentarer
    1. Ja dere har det – det skal sies 😀 Tropenatt og greier 😀 Her var det hele 9 grader rundt midnatt hihihi Tåka kom rennende – og kulda satte inn… men det er ok nok 🙂 Vi har hatt våre over 20 grader på dagtid i flere dager nå 😀 God lørdag til deg!

    2. Her hos meg var det +25,4C på soverommet da jeg la meg ved 2 tiden i natt, og det var like varmt da jeg sto opp i dag. Leiligheten min er veldig varm om sommeren og ekstremt kald om vinteren… Jeg er veldig glad i sommeren, men er nok mer et vår og høst menneske 🥰 Vinja er veldig glad i sommervarmen, og hun bor ute på balkongen selv om det er +39C og mer. Hun kommer bare inn innimellom for å avkjøle seg litt 😉 Ønsker deg og Barney en fin lørdag, klems 🤗

      1. Ja, kan bli for varmt faktisk😅 Jeg er ikke så veldig glad i sterk varme. Katten din er det, skjønner jeg. Barney er omtrent som meg. Koser seg i sola når det er kaldere i lufta. Men søker skygge når det er sommer og varmt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg