Vet du hva en RAUK er?

Rauker er det mye av på Gotland og Fårø

Hva det er? Jo, en rauk er en bratt, frittstående klippe eller fjell, ofte betegnet som et restfjell, formet av erosjon. Et geologisk fenomen som kan oppstå når relativt mykere bergarter på en kyst eroderer. Resultatet kan bli en fjellformasjon med stupbratte sider på alle kanter, en rauk. Slik forklarer Wikipedia det.
🇸🇪
De fascinerende raukene på Gotland og Fårø kan være flere meter høye og har ofte en merkelig form som minner om fabelvesener, menneskelige ansikter og dyr. Det er en viktig del av øyenes kulturarv.
🇸🇪
Og disse oppsøkte vi på Fårø. Du vil få se bilder jeg tok under her. Hva med denne første som ligner på en hund? Den kalles også for «hunden». Ser du en hund?👇


Og hva ser du her? Du kan sjøl bestemme, for vet ikke om den heter noe spesielt😉👆Men jeg synes faktisk den også ligner på en hund. Eller hodet på en puddel faktisk. I hvert fall ligner det på snuten til Barney🐩😅 Under her satte jeg inn infoplakaten for raukområdet i Gamla hamn.


En billedcollage fra raukområdet i Gamla hamn👆Barney, Blu + matmor, rauker og skilt til Olofskyrkan.
Inni skogen til høyre er ruinene av en gammel kirke. Faktisk kun grunnmuren som synes. Det var den norske kongen Olav den Hellige som fikk oppført denne. Han førte kristendommen til Fårø også…..

Og hundene fikk bade igjen. Kjempestas. Barney svømte og Blu vasset. Men våte vart de, og det var godt i varmen. Ja, det var faktisk skikkelig varmt til mai å være da vi ferierte på Gotland og Fårø.
🇸🇪
Ett av mange tidligere innlegg fra ferien kan du få her:
Har du vært på Fårø?

 

6 kommentarer
    1. Ja, jeg seilte fra Kristiansand og til blant annet Gotland. Vi kom inn midt på natten til Visby. Vi våknet litt utpå dagen til en middelalderfestival og skal si det var spennende. Vi seilt til toppen av øya og ankeret opp. Leide bil og kjørte over til Fårø, og jeg er helt enig med deg 👏🏻 Fantastisk og jeg kan bare anbefale turen jeg også.
      Vi har noen slike rauk i Norge og er du nordpå kan du ta turen innom Trollholmsund i Porsanger. Magisk 😉

      https://no.wikipedia.org/wiki/Trollholmsund

      Nå skal jeg drømme meg bort litt i gamle bilder 😊
      Ha en riktig god søndag.

      1. Å seile dit måtte være en helt fantastisk opplevelse. Og så koselig at jeg satte deg på tanken om å se på dine gamle bilder fra Gotland. Takk for tips om norske rauker🙋🏼‍♀️ Riktig god søndag til deg også😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg