Vet du hvilken dag det er i dag?

Det er verdens grøtdag i dag. Litt rart dette med at nesten alt har sin egen dag. Det er ikke plass til mer enn 365 egentlig…… Hvis ikke noen deler samme dag.  

Verdens grøtdag

I dag er det Verdens grøtdag. Det fikk jeg vite da jeg så på God Morgen Norge på TV2 i dag tidlig.
Forresten ikke veldig tidlig, må jeg inrømme.
Sendinga går i reprise fra klokka 10. Så det var den jeg så på.

Men nå skal jeg være helt ærlig. Fikk ikke med meg starten på den heller, så kjørte tilbake til start for å få med meg alt. Har sånn funksjon på TV`n vettu 😉

Der var Brimi og Wenche med grøtlaging. Nærmere bestemt byggrynsgrøt i flere variasjoner.
Så det kanskje du også?

Hvis du vil se hva jeg snakker om, kan du klikke på linken under her:

Grøtdag på TV2 med Brimi og Wenche

En annen link om grøtdagen

Og hva med grøten og meg?

Grautgrams?
Grautgrams?

Er jeg en grautgrams? 😉
Grøt er så mangt. Kan lages av ris, mais, semulegryn, bygg, hvete, havre og sikkert mye annet.

Jeg er ikke flink til å bruke grøt i kostholdet mitt.
Det er 2 grøttyper jeg pleier å bruke, når jeg først bruker det.
Det er risengrynsgrøt og rømmegrøt.

Og det har jeg ikke så ofte. Mener sjøl at det ikke er sunt nok å spise dette støtt og stadig.
Rømmegrøt må jeg ha minst en gang om sommeren, og det blir maksimum 2 ganger.
Risengrynsgrøt har jeg alltid på julaftens formiddag. Tradisjon. Og kanskje 3-4 ganger til i løpet av året.

Havregrøt er da så sunt!

Men havregrøt burde jeg jo spise. Det blir aldri noe av det, dessverre.
Når jeg får det ved besøk hos ungdommen, synes jeg jo det er godt!
Kanskje jeg bør skjerpe meg og starte dagen med havregrøt?
Det er jo så innmari sunt!
Og det er veldig godt med eplebiter eller syltetøy og kanel…..og litt sukker eventuelt.

Og så er det noe som heter kjøleskapsgrøt som de lager. Smarte greier.

Og så er det byggrynet

Byggrynsgrøt er blitt i vinden igjen. Det ser jeg på som en grøt fra gamledager. Da spiste de mye grøt.
Jeg tror at den har kommet mye fram i lyset igjen på grunn av blant annet Farmen.
Ikke sikkert det er grunnen, men der spiser de i hvert fall masse grøt av bygg. Av og til har de jo bare bygg, poteter og epler virker det som 😉

Mange andre har også fått denne i fokus igjen via diverse TV-programmer.

Hvis du vil lese mer om grøtens historie, kan du klikke på linken her fra Store Norske Leksikon:

GRØT

Og apropos historie…

Vassgrøt. Har du spist det noen gang?
Det er i hvert fall fra gamledager. Se linken over her fra Norsk tradisjonsmat.

Vi hadde vassgrøt av og til når jeg var barn. Om det var byggmel eller grovt hvetemel mor brukte, husker jeg ikke, men det var rett og slett bare vann og mjøl. Skikkelig billig husmannskost.

Men alene var denne grøten litt stusselig. Den ble servert med kefirmjølk over. Jeg husker at det var ganske godt.

Den grøttypen har jeg ikke laget sjøl noen gang. Kanskje jeg skulle prøve igjen?
Men kefirmjølk, annen surmjølk og yoghurt elsker jeg, og har alltid en av delene i kjøleskapet.

Er du glad i grøt, og hva slags grøt spiser du?

 

 

10 kommentarer
    1. Leste det hos Fruensvilje nå nettopp..ellers hadde jeg ikke visst det:)) Veldig glad i grøt særlig risengrynsgrøt..men den må være slik at jeg kjenner gryna ..så ikke overkokt altså 🙂 Kan ikke huske å ha spist vassgraut..men hadde jeg vært sulten nok hadde det nok glidd ned..hehe.. Fint bilde av deg <3

    2. Jeg er en grøtgrams ja…. byggrynsgrøt, risgrøt, rømmegrøt eller smørgrøt…. og om jeg er veldig sunn så lager jeg kjøleskapsgrøt som jeg spiser til frokost…. lenge siden nå, ja! Idag har jeg ikke spist grøt da, men jeg gjorde det på mandag…! klem <3

    3. jeg er oppvokst med vassgraut,den likte jeg ikke ,så den tradisjonen lot jeg dø ut hi hi .
      Men jeg spiser haregrøt til frokost i hverdagene ,når helgen kommer har jeg brødmat med egg og gode pålegger :=) lørdagane har vi risengrynsgrøt og innimellom rømmegrøt,jeg liker rømmegrøt men mannen vil helst har risgrøten :=) i dag kokte jeg risengrynsgrøt til min mann,datter hennes samboer og et barnebarn til meg selv tok jeg Arne Brimis variant på bygg grynsgrøt kokt på eplemost,det blir med denne ene gangen for jeg ble ikke fan av den varianten,skal jeg koke byggrøt igjen blir det med melk :=)

      1. Er vel riktig å si at jeg lot den dø ut også 😉 Skikkelig glad i grøt du da, skjønner jeg. Så du prøvde den Brimi-oppskrifta i dag, ja. Artig å høre hva du syntes om den. Må vel prøve mer grøt snart jeg også….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg