Vil du vite mine 9 tiltak mot brakkesjuke?

Reklame | AdLibris Ellos

Brakkesjuke er det sikkert mange som føler på om dagen. Har du fått brakkesjuken?

Hva er brakkesjuke?

Den norske akademis ordbok sier (NAOB):

BETYDNING OG BRUK

MUNTLIG
 Sløv tilstand hos soldat hvor man ligger, oppholder seg mye på forlegningsbrakken (på fritiden), med lite variasjon og aktivitet

MUNTLIG
 Tilsvarende tilstand og situasjon hos person i hjemmet, på hotell e.l.

Javel. Det var det jeg tenkte. Det visste sikkert du også.

 

 

Har jeg fått den?

Nei. Ikke ennå.
Det kan komme, for ingen aner hvor lenge denne spesielle, slitsomme virustilstanden vil vare.
Vi får håpe det beste.
Og i denne sammenheng er ikke brakkesjuken det verste å få.
Er vi ikke enige om det?

 

Hva er mine forebyggende tiltak?

  1. Blogging
    Det gjelder meg og noen andre. Ikke akkurat flertallet som driver med slikt. Men nå er jeg jammen glad for at jeg starta med dette 21.september 2018. Her har du det første blogginnlegget mitt:
    Mitt nye liv som blogger
  2. Turer med hunden
    Barney trenger turene sine som før. Han er lykkelig uvitende om koronaviruset….tror jeg.
    Se et relatert innlegg her: Et bekymringsløst liv…eller?
    Glad for at jeg har ham nå. Det har jeg forøvrig vært fra første stund. Han er en grom og fin puddelgutt. 
  3. TV-titting
    Det blir det mer av for tida. Ser sjølsagt på nesten alt av nyheter. Veksler mellom TV2 og NRK.
    Ellers er det godt å få pause fra elendigheta ved å se på humorprogrammer, reality-serier og andre ting som gir et snev av tankeflukt.
  4. Ha avstandkontakt med familie og venner
    Det er verre. Men det går. Takket være telefon, TV, Facetime, Skype, Whatsapp, SMS, Facebook, Snapchat, Instagram og andre finurligheter. Bra oppfinnelser.
    Ser at det generelt er en stor økning i bruk av nettløsninger i disse dager.
    Sangere og musikere bruker det.
    Arbeidsplasser bruker det.
    Skoler bruker det.
    Ja, faktisk veldig mange. Og det er bra.
    Utviklingen på dette felt har plutselig hoppet opp flere hakk, og det kan vi nyte godt av når vi en vakker dag er tilbake til normalen også.
  5. Gode hjemmemåltider
    Greit nok for meg. Går ikke ut for å spise uansett. Det er heller sjelden. Så ingen brå overgang på grunn av at restauranter og alkoholservering er stengt.
  6. Spill
    Benytter meg rett som det er av spill på telefonen og iPaden. Det har jeg gjort før i ledige stunder, og nå gjør jeg det like mye, og kanskje mer.
    Det er CandyCrashSaga, CandyCrushSoda og BoobleWitch.
    Gjør det ofte samtidig med TV-titting/lytting.
    Se et innlegg om å spille her: Vet du hva dette er?
  7. Hjemmetrening
    Det har jeg stor mulighet til. Kjøpte meg jo romaskin for en stund tilbake. Men bruker jeg den? Ikke i det siste. For har vært forkjøla/sjuk i 3 uker.
    Nå skal jeg starte opp igjen! Har flere ubrukte treningsstrikker i skapet også. De hadde jeg sikkert fått godt betalt for på Finn.no for tida 😉 for er visstnok mangel på treningsutstyr på grunn av stengte treningssentere.
    Hvordan kan dette endre livet mitt litt?
  8. Vaske og rydde
    Det kan jeg gjøre. Gjør jeg det? Kunne ha gjort mer. Ikke det morsomste jeg vet. Men er ganske nødvendig. Uansett går jeg titt og ofte over håndtak og andre berøringspunkter med vaskefilla.
    Og vasker meg hundre ganger om dagen. Tenker over alt jeg tar på.
  9. Lese
    Det kan jeg også gjøre. De fleste bøkene mine har jeg allerede pakket ned på grunn av nær forestående flytting. Men jeg leser mye på nettet. Der har jeg aviser og alskens nyheter og artikler. Det er min form for lesing for tida. Og så leser jeg andres blogginnlegg 🙂

 

Konklusjonen…og en takk….

Ja, dette driver jeg med om dagene nå.
Mye av det er som før, og noe er endret.
Jeg vil konkludere med at min hverdag på langt nær er så endret som mange andres.
Jeg er pensjonist og ikke berørt av jobbnekt og permittering.
Jeg har min pensjon.
Jeg kunne ha jobbet på apotek som vikar, men valgte å være hjemme.
Mest på grunn av forkjølelsen, og for å beskytte andre.
Men også på grunn av meg sjøl.
Jeg er tross alt i risikogruppa på grunn av alder.
Jeg er frisk igjen av en dårlig timet forkjølelse, og håper og tror at jeg skal holde meg frisk framover. Tvitvi.
Jeg MÅ ikke gå ut.
KAN holde meg stort sett inne.
Takk til alle i de utsatte yrkene som står i frontlinja og MÅ på jobb.
Ingen nevnt, ingen glemt.
Take care!

Under her ser du flere forslag til spill. Ved å klikke på bildene, får du info om spillet 🙂

Bingo, Spill//EA//Labyrint Spin, Spill//Fargeleggingsposter, Spill

5 kommentarer
    1. Hmmm – ingen brakkesjuke… jeg lever også stort sett som før – jobber, trener hjemme som alltid, og går turer…..merker best at jeg ikke har fått klippet håret på over 3 mnd….. og at jeg ikke har sett bonusprinsessa mi på snart 5 år på ei stund…. ellers…. som vanlig! Klem <3

    2. Veldig kjekt innlegg….
      Må sysselsette seg selv altså…Gjør mye av dette jeg. Men spille spill gjør jeg ikke…Men kanskje prøve en gang…hehe…Men er jo på jobb hver dag jeg da!

    3. Ja, jeg kjente på den syken de første dagene, men etter hvert så vender man seg. Her er det vårrengjøring for meg og mannen maler lister. Det skal også gjøres uansett. Rare dager, men sånn er det bare. Ha en finfin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg