Wagyu eller sild, mon tro?


Jeg lovet deg et eget innlegg fra kaféen på Hällekis säteri ved Kinnekulle. Har ikke kommet lenger på min Sverigetur her på bloggen. Både Barney og jeg er vel hjemme igjen fra vår lille ferietur, men det vart lite med blogging mens vi var der, og bra var det, for da hadde vi mye annet moro å foreta oss. Derfor får du rapport i ettertid. Håper at det er greit.
♦️
Hovedbildet i dette innlegget er vel ikke det vakreste jeg har tatt. Men det forklarer godt hva jeg mener med overskrifta. Vi var klare for lunsj da vi ankom stedet. Det regna ute, og det var ikke varmt i været, så hundene lå trygt igjen i bilen uten å bli for varme.


De hadde 2 retter på menyen. Helt greit. Begge så gode ut. Jeg elsker sild, så valgte det. Nabo A valgte biffretten. Silda var god den, og biffen med tilbehør var også fantastisk, skjønte jeg. Synd at jeg ikke tok et nærbilde av den, for det hadde den fortjent. Det var nemlig eksklusive greier. Det var først da vi gikk ut at jeg observerte ordet «wagyu» i parentes på menytavla. Jeg vet hva wagyu er. Det er verdens dyreste og beste biffkjøtt, fra en japansk kurase.


Men at vi skulle finne dette utpå landsbygda i Sverige, var litt uventa. Jeg måtte faktisk spørre kokken før vi gikk om det virkelig var det min reisekompanjong hadde spist. Joda. Visst var det så. Han var så stolt over at jeg spurte, og at han dermed kunne vise fram råstoffet, det rå biffstykket med den spesielle marmoreringen. Nå var det riktignok bogen som ble brukt, men den var også veeeldig mør, sa Nabo A. Helt fantastisk. Og den var stekt som en biff, med rød kjerne, så altså ikke langtidsstekt eller kokt, som vanlig bog må. Sjøl om jeg er veldig glad i sild, og retten jeg fikk servert var helt nydelig, var det nesten så jeg angret at jeg ikke valgte kjøtt til lunsj😅


Her ser du litt av ineteriøret i kaféen. Dette var også et gammelt drivhus faktisk. Det vil si den delen hvor vi satt; spisesalen. Kjøkken, inngang og andre rom var bak murveggen.


Og til slutt en vakker blomst på utsiden. Du skimter drivhuskaféen i bakgrunnen.
Og helt til slutt: Relaterte innlegg:
Et lite hint
Om fly i åkern og reisen videre
Det siste kommer først
Kinnekulle, Hällekis, Barney og Blu
Säteri, galleri….falleri?
Men følg med! Det kommer flere innlegg fra Sverigeturen vår🙋🏼‍♀️

4 kommentarer
      1. Det bør du satse på. Fint med variasjon, og mange fine steder. Nå var jeg stort sett i Mariestad denne gangen, men veldig fin by. Anbefaler den. Campingplass ved Vänern der😀 Kommer tilbake med flere reisebrev derfra😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg