Ny farge i år

 

Denne fargen har jeg ikke sett på julestjerne før. Har du? Ferskenfarget. Jeg synes fargen er nydelig. Passer i leiligheten min gjør den også. Kjøpte 2 stykker jeg. Litt små og puslete er de, men gjør nytta si. 

Så har jeg kjøpt en vanlig, rød en også, foreløpig. Det kan hende at det blir flere juleblomster, men ikke sikkert. Det måtte i tilfelle bli en hvit asalea for eksempel. Satser ikke så hardt i år. Før har jeg hatt både svibler og amaryllis og hvite julestjerner.

Hva jeg vet om julestjerna? (leste en artikkel i Vi over 60)

12.desember er julestjernas dag. I USA (selvsagt) feirer de denne dagen (siden 50-tallet). Den kom opprinnelig fra Mexico til USA for 200 år siden. På begynnelsen av 1900-tallet var det en tysker i USA som fikk ide om at denne ville passe som juleblomst. Det er høybladene som er røde. Blomsten er innerst mellom høybladene og er ganske så anonym. Tyskeren tok med seg planta til Europa. På 30-tallet startet produksjon av julestjerner i Norge. 

Det er egentlig en høytvoksende plante. På Kanariøyene har jeg sett dem som store busker. Denne formen var ganske upraktisk for innebruk, så det ble avlet fram sorter som var lavere og mer kompakte. 

Julestjerna er en mildt irriterende plante. Den har fått et ufortjent rykte som en svært giftig plante. Giftinformasjonens erfaring tilsier at julestjerne i verste fall gir brekninger, oppkast og diaré ved større inntak.

#julestjerne #jul #rød #desember #juleblomst

18 kommentarer

Siste innlegg