På glattisen?

Det kunne ha vært som på bildet her…..i dag også. For det har vært snøfall hittil i vinter, snøen er blitt hardpakka, det har vært mildt ……og er mildt, og da blir det is. Noen ganger og noen steder blir det sånn. Dette bildet er fra i fjor. Du ser blankisen tydelig. Men du ser også at det er strødd her da. Men “læll a gut”. Måtte trå forsiktig bortover der langs Mjøsstranda. I år er det ikke sånn….enda.

Barney har som kjent 4 ben, men holder seg oppreist med kun ett av dem her, ser det ut til 😉

Hu mor, det vil si jeg, har nok helt sikkert pigger under skoa. Men som sagt må jeg allikevel gå forsiktig. Er så fryktelig redd for å falle. Har ikke fått påvist noe benskjørhet, men tar ingen sjanser lenger. Litt stivere og stølere i kroppen nå enn i yngre dager. Derfor sikkert vanskeligere for å ta meg for hvis jeg skulle falle…innbiller jeg meg.

Jeg falt en gang og fikk komplisert brudd i venstre albue. Det var ikke is, for det var midt på sommeren på plenen hjemme. Hadde det bare litt travelt med en torvsekk i armene nedover bakken. Og var vel ekstra uheldig med at jeg traff en sten med albuen akkurat der bakken møtte meg. Smerter og sykmelding og 6 uker med gips ble resultatet. At noen sekunders uoppmerksomhet og ubetenksomhet kan gi så store konsekvenser. Aldri mer, sier jeg derfor til meg selv. 

Jeg rår ikke over alt så klart, men prøver nå å forebygge så godt jeg kan.

Derfor bruker jeg alltid brodder under støvlettene på snø-og isføre. 

Det er visstnok mange unge, og kanskje eldre også, som ikke vil bruke brodder. “Nei, så gammel er jeg da ikke!” Neivel. Bare gå uten brodder på isen, du! Håper det går bra. Du har kanskje ikke opplevd brudd? Det er dritkjipt, kan jeg fortelle! 

Her er broddene på støvlettene mine. De er noen år gamle, og når jeg studerer bildet, ser jeg at det faktisk mangler en pigg på hælen! Jeg har forresten tenkt å kjøpe meg sko med pigger i såla. Da slipper jeg å kikke nedpå føttene titt og ofte for å sjekke at broddene er med videre på turen. Det er nemlig ganske ofte at jeg har måttet snu for å hente den ene. Det positive er jo at da blir turen litt lengre.

Bruker du brodder?

#brodder #is #glattis #snøføre #vinter #brudd

 

 

 

 

 

 

 

22 kommentarer
    1. Jeg er redd for å gå når det er is- og holkeføre. Går så anspent, og det medfører at jeg får vondt i hælene. Liker nok bedre stabilt vintervær hvor snøen blir liggende.
      Jeg bruker brodder på meg, og mange ser rart på meg når jeg har brodder utenpå skoene mine, men jeg vil ikke ramle å brekke noe.
      Det er småveiene som er verst når det er slikt føre.
      Ønsker deg en kjempefin lørdag <3 🙂
      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    2. Ja, brodder kommer raskt på, eller skoa med pigg. Har både småsko med pigg, og store. Har falt så mange ganger, og selv om jeg ikke har brukket noe, så har jeg forstua både hender og føtter desto flere. Innmari vondt det også.
      Så som deg er jeg redd for å dette, men det var nok ikke nødvendig med pigg i går i høljregnet, så på vei hjem fra trening lå de i sekken. Men heller bruke dem en gang for mye enn en gang for lite 😉

    3. Brodder er en lykke synes jeg. Mange av mine yngre slektniger bruker det også. Fikk en kommentar en gang av en nevø. “Har du brodder tante, det er fryktelig glatt?” Joda, svarte jeg, de ligger i veska. Han så spørrende på meg og utbrøt. “Ja, der i veska er de jo til god hjelp!” Det fikk meg til å tenke. Like dumt som å ha en refleks i veska når man går i mørket, er det jo å ikke bruke broddene når det er glatt. Jeg slet ut et par i fjor og nye er på plass på skoene i vinter 🙂

    4. Brodder er kjempekjekt, og veldig lurt spesielt for litt eldre mennesker. Egentlig er det kjekt for alle 🙂
      Jeg har et par, men ikke brukt dem ennå i år. Passer foreløpig på å gå der det er strødd 😉

    5. Aina: Kjekt for alle, ja 😉 Flinke til å strø, da, så ikke alltid bruk for broddene. Det er sant. Tar dem på for sikkerhets skyld, jeg. Vet aldri hvor Barney leder meg, vet du 😉 Utafor “løypa” kanskje…..

    6. Jeg hater sånt føre! Føler meg plutselig hundre år eldre enn jeg egentlig er der jeg forsiktig krøker meg bortover. Nye brodder skal innkjøpes på mandag!

    7. Her er det piggsko som gjelder, ikke pensjonist enda heller, ikke 40 engang, men har gode og solide piggsko, brodder er ubrukelige i forhold til sko med pigg, jeg kan gå på holka med 50 kilo hund i magebelte og føler meg trygg 😊 Så anbefaler deg piggsko jeg 😊

    8. Uff det hørtes vondt ut. Ja det bruddet du fikk. Skjønner godt at du er forsiktig på isen. Bruker brodder bestandig når det er glatt jeg. Eller mannen har np kjøpt meg pigg sko <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg