Hvorfor kjøpe el-bil?

Tidligere formidlet jeg min bil-historikk. Se innlegget HER.

For meg har ikke bil vært veldig viktig (liker jeg å tro). Det blir ikke prioritert. Men det er såpass viktig at jeg vil ha en noenlunde  trafikksikker bil og en som ikke må repareres ofte. Jeg har ikke peiling på reparasjoner og motor og sånn, så der må det verksted til.

Derfor er det viktig at bilen ikke er for utrygg sånn sett. Jeg vil kjøre safe. Jeg vil ikke under ferden være engstelig for at noe skal gå i stykker. Jeg må ha hjelp til alt angående bil (nesten)! Og jeg snakker meg IKKE ned. Det er en realitet.

Da jeg var på en biltur med sønnen på ettersommeren 2017 snakket vi litt rundt dette. Da fant vi ut sammen at jeg burde begynne å sondere terrenget for å skifte ut daværende bil. Den fungerte bra, men ble jo ikke noe yngre med årene den heller. Dessuten syntes nok sønnen at jeg trengte automatgir. Det ville være lettvint for meg, mente han. Det var en pen måte å fortelle meg at giringa mi ikke var den mest proffe han hadde opplevd. Desssuten var det varslet en mulig avgiftsøkning på hybrid- og el-biler året etter. Så hvis jeg skulle velge den type bil burde jeg handle forholdsvis raskt.

Tida gikk og jeg søkte opp informasjon om biler på nettet. Snakket med barn og svigersønn og venner. Hva mente de jeg burde velge?

Hybrid burde være noe, tenkte jeg selv. Ganske miljøvennlig og i tiden. Så fikk jeg tips om Nissan Leaf. Da mente jeg:  Det er jo ren el-bil! Det vil jeg ikke ha! Upraktisk! Kort rekkevidde! Rekkeviddeangst!……Tenke, tenke.

Det var lengre rekkevidde på den nye bilen som skulle komme i 2018. Den ville holde til Oslo og halvveis hjem til Hamar. Lade kunne jeg gjøre 1 gang underveis eller i Oslo. Hm….tenke mer…..Noe særlig lengre turer pleide jeg ikke å ta. Og dessuten kan man jo lade flere ganger.

Og så: Den var rimelig i innkjøp og drift (har myndighetene bestemt). Null bompenger og null avgift ved kjøp. Får mye bil for penga da!

Denne kunnskap tilegnet jeg meg underveis i prosessen. Jeg må innrømme at det var prisen og de andre fordelene som gjorde utslaget og ikke at den i tillegg er miljøvennlig. Det er jo fint, men jeg alene kan ikke redde verden med den lille bilen min. Sorry! Vet at jeg får mange på nakken med denne uttalelsen.

Og jeg beklager til alle dere som kjører bensin- og dieselbiler. Dere er med på å sponse bilen min og bilkjøringa mi, har myndighetene bestemt 😉 DET blir det nok snart en endring på, men den tar jeg, for det viktigste for meg nå er at det er en knallgod snylte-bil å kjøre, til mitt bruk.

Dette er skikkelig bra reklame for Nissan Leaf, men jeg har IKKE fått betalt for å si det 🙂

 

 

 

 

 

 

7 kommentarer
    1. Vi kjører diesel. Og den er nå fem år gammel, da var det fortsatt lurt å kjøpe slike bilder. Men jaggu varte det ikke lenge. Vi kunne klart oss fint med en el-bil, så lite som vi kjører. Disse årene har vi bare kjørt 50.000! Men vi må jo ha plass til Jonas, noe han nesten ikke har i denne Peugeot 3008 engang. Og bytte bil har vi ikke råd til. Så vi får bare kjøre med denne her til den ikke kan mer. Og da er det sikkert ikke så økonomisk med el-bil heller lengre. For de godene der kommer nok ikke til å vare …. tror jeg. Når de bare har lurt mange nok til å kjøpe slike, da kommer nok avgiftssjokket der også! Enn så lenge får du nyte friheten med å slippe å betale for bensin og bom, pluss redusert årsavgift.

    2. Jeg kjenner flere som har El-bil, og de sier de er kjempefornøyde med bilen å kjøre innad byen og nærområdene rundt byen. Noen jeg kjenner har brukt el-bilen sin på langkjøring, og de sier de brukte lengre tid med opplading, men det må man legge inn i kjøretimeplanen.
      Vi har bil med bensin, og den fungerer fint for oss 🙂
      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg <3 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    3. Ja jeg kunne godt tenkt meg elbil..men vi bor ikke akkurat så sentralt…så om vi skal ut av tofte så tar det en time til asker og en time til drammen…og jeg tror jeg hadde blitt stressa ang lading…Men til mitt bruk, hadde det holdt..men jeg har bare en gammel billig bil da…fyller diesel en gang i mnd…kanskje…hihih…Men tenk å kjøre en bil som ikke bråker! DET hadde vært deilig..hihih

    4. @Toini
      Høres ut som du hadde klart det fint med en elbil, faktisk mest sannsynlig bedre. En times kjøring vil jeg anta er ca 4-6 mil. Det fins mange elbiler som går 30+ ekte mil med aircondition på og økonomisk kjøring.
      Da kan du slippe unna med ca 30-60kr på lading fremfor 1200kr tanken. I tillegg sparer du på bom osv.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg