Riverdance-ekstase.

Riverdance altså! Eller egentlig irsk dans. Hører jeg det, kan jeg ikke sitte stille. Første gang var 1994. Det var melodifestival, eller Melodi Grand Prix, som jeg sier….. i Dublin. Eller Eurovision Song Contest.

Wikipedia sier: The interval act was the first-ever performance of the Irish dancing spectacular Riverdance.

Det var skikkelig bra pauseinnslag! Jeg ble frelst.

Det irske Riverdance-kompaniet kom senere til Norge. Vi dro til Oslo Spektrum i 1999. Det var første gang de var her. Fantastisk forestilling. Måtte nesten binde fast beina 😉 Jeg var senere på ytterligere to forestillinger.

Jeg har alltid hatt lyst til å besøke Irland, yndlingsdansens hjemland. Og det er ikke helt uoverkommelig i og med at det ikke er så langt unna.

Det er forresten flere faktorer ved Irland som fascinerer meg. Så det var en enkel beslutning da det bød seg en tilrettelagt anledning.

I 2017 ble jeg med på en fellestur til Irland. Først fly og så buss. Fantastisk tur. Jeg har skrevet om turen i et tidligere innlegg, som omhandlet afternoon tea.

Jeg fikk oppleve irsk dans. Det var et mindre lokale enn Oslo Spektrum, men ble en minnerik hendelse allikevel.

Jeg skal lage et innlegg senere med informasjon og bilder fra den 7 dager lange turen.

Det var en av de siste kveldene vi var der, 8.mai 2017. Vi dro med buss fra Dublin til The Merry Ploughboy Pub noen kilometer utenfor byen, i Rockbrook. Der var det opplegg med middag og underholdning. Og noe av det var altså dans. Den irske folkemusikken har alltid stått høyt hos meg. Det er noe med rytmen….Så den delen av underholdningen falt også i smak. Har et bilde av musikerne litt lenger ned her.

Og har jeg prøvd irsk dans selv? Bare på stuegulvet hjemme 😉 Og jeg understreker prøvd, for det ble kun fri koreografi 😉

Litt mer info fra Wikipedia:

Irsk dans er folkedans og konkurransedans som består av solodans og gruppedans. Begge formene er kjennetegnet gjennom en rett holdning, armene ved siden og raske fotbevegelser. Irsk dans utføres i både myke sko og steppesko.  På verdensbasis er det vanligst å begynne å danse som barn, men det har nå blitt vanligere og også begynne som voksen, særlig i land utenfor kjerneområdene. I Norge og resten av fastlands-Europa begynner de fleste danserne i voksen alder, og de fleste danseskoler tilbyr kurs til alle aldre. Denne utviklingen, sammen med den internasjonale spredningen av danseformen, kan i all hovedsak tilskrives Eurovisjon-opptredenen i 1994 med de påfølgende danseforestillingene «Riverdance» og «Lord of the Dance». Etter dette banebrytende pauseinnslaget har irsk dans som oppvisningsdans, ofte kalt show, hatt svært stor utvikling i omfang og variasjon. Alle danserne i de forskjellige showene og show-opptredenene har fortsatt bakgrunn i konkurransedans.

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer

Siste innlegg