Hva betyr fargene?

Roser er røde, fioler er blå, duer er søte og du er likeså. Sto det i minneboka mi. Hvis du forresten er interessert i å lese om den, kan du gjøre det HER.

Roser er vakre. Og de finnes i mange forskjellige farger. De kan også være ganske holdbare hvis de blir behandlet pent og vel og merke er ferske når jeg kjøper dem. De tåler ikke å være uten vann. Derfor bør rosebuketten få rikelig fuktet papir rundt snittflaten på veien hjem fra butikken. Og det får vi i blomsterforretninger. I tillegg medfølger pose med næring.

Så snitter jeg stilkene og putter rett oppi vannet med næring.

Under her har jeg kuttet dem i forskjellig lengde og puttet oppi småvasene mine, som jeg kjøpte på loppemarked i fjor. Se gjerne HER.

Dette er forøvrig en av yndlingsfargene mine på roser.

 

Og her er en annen yndlingsfarge.

 

Alle er jo vakre, men jeg er såpass jålete at jeg synes rosefargen må passe sammen med fargene rundt.

Røde roser har jeg ikke noe bilde av. Jeg leste en miniartikkel i Vi over 60 angående roser. Du har sikkert hørt eller lest det før, muligens.

Det heter så fint “Si det med roser”. Her altså fritt sitert fra bladet.

Hvite roser—–“Du er himmelsk”, respekt og ydmykhet, uskyld og renhet, “Jeg er verdig”, hemmelighet og stillhet.

Lys rosa roser—–Eleganse og sjarm, viser at en setter pris på noen, beundring og sympati.

Mørk rosa roser—–Setter pris på noen eller viser takknemlighet.

Gule roser—-Forbindes med lykke og glede eller også “Bryr du deg?”

Korall-eller oransjefargede roser—-Gir uttrykk for entusiasme eller lidenskap.

Burgunderfargede roser—-Skjønnhet og ynde.

Røde roser—-Kjærlighet, “Jeg elsker deg”, respekt og mot.

1 rød rose—-Jeg begjærer deg.

3 røde roser—-Jeg elsker deg

7 røde roser—-Jeg er din for evig

12 røde roser—-Evig kjærlighet, sterkere kan jeg ikke uttrykke min kjærlighet.

Nå vet du det. Hvis du ikke visste det fra før 😉 Kanskje finnes det andre tolkninger også?

 

 

 

18 kommentarer

Siste innlegg