Agurknytt om feriegjest og eventuell sjøsyke…..

Mange har ferie for tida. Noen drar på ferietur uten selv å ha styringa, og uten å ha den minste anelse om at de ferierer.

Dette kan vel gjelde mange, når jeg tenker meg om. Hunden min for eksempel. Men han ferierer ikke nå. Vi er begge hjemme..

Å feriere kan være å skifte miljø og omgivelser. Men det innebærer som oftest litt mer enn bare det. Trenger ikke å gå inn på det her, for de fleste vet hva ferie er….;-)

Bildet er tatt ved Koksabukta på Fornebu.

Jeg hentet ham

Jeg har altså en feriegjest akkurat nå. Jeg hentet ham i går. De han vanligvis bor hos skal på ferietur. Han får ikke være med. Blir ikke lei seg for det, tror jeg. Men hvem vet….;-)

Han bor i en bolle med vann og er rød og fin. Han heter Jet Li og er en kampfisk. Hvis du har lest tidligere innlegg, kan du ha stiftet bekjentskap med ham.

Det innlegget kan du lese igjen HER.

Glassbollen ble plassert på gulvet i bilen min, foran passasjersetet. For at jeg ikke skulle få bilen full av vann ved humper i veien, tapet vi fast plastfolie over åpningen. Sørget for lufttilførsel ved å stikke hull med en gaffel tre ganger.

Nå var han vel ikke direkte avhengig av luft de snaue 2 timene ferden tok, for han har jo vannet sitt…men likevel… ingen sjanser.

Litt humpete vei det første strekket fra boligen hans og ned til E6. Det skvulpet fælt, men vannet holdt seg i bollen. Det ble bare skikkelig med bølger. Lurer egentlig på hva han tenkte da 😉

Har egentlig ikke følt at det er humpete der før, men nå merket Jet Li og jeg hver fartsdump og hver ujevnhet i veien. Det lappes og vedlikeholdes på asfalt i Norge. Det merket vi. Særlig han. Det ble mye av det.

E6 var bedre. Farten gikk greit. Men så var det “lappeteppeasfalt” igjen i byen min, og da kjørte jeg nesten ulovlig sakte over humper og i svinger for å skåne feriegjesten.

Kanadagjess i Kokstadbukta.

Når starter ferien?

Det sies at ferien noen ganger starter når turen starter, og det kan jo sies i dette tilfellet også. Å reise kan faktisk være ferie. Et par av definisjonene på ferie kan være forandring og spenning, så det ble det allerede på bilturen for ham, tenker jeg.

Feriegjesten Jet Li.

Kan fisker bli sjøsjuke?

Det kan da umulig skje. Eller? Med de bølgene han feriegjesten min opplevde på vei til feriemålet sitt, begynner jeg å lure…..

Han gjemmer seg vanligvis i en hule i en stein han har i bollen sin. Det turte han ikke på den skvulpende ferden. For der var det jordskjelv under vann. Hele fjellet hans rugget på seg i bølgene.

Hvordan klarte han seg?

Jeg var spent på om han overlevde turen.
Han rørte på seg!
Hvor bra eller dårlig han følte seg vet jeg dessverre ikke. Kanskje han var helt upåvirket? Var min bekymring grunnløs?

Ett døgn har gått, han har fått dagsrasjonen sin med mat, og spist. Alt ser normalt ut.

Føler jo litt ekstra ansvar ved å passe andres dyr…….så derfor litt mye styr med blogginnlegg og greier 😉

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Hi-hi, stakkar..håper han ikke ble bilsjuk da…eller sjøsjuk eller… Greit å få være på ferie hos deg da 🙂 Deilig med ferie, det kjenner jeg på nå 🙂

    2. Du verden du verden, eller vannet blir det vel 😀 Tenker den krabaten var vel fornøyd når vannet slo seg til ro 🙂 Lykke til med feriegjesten,, artig fortelling ,, tusen takk 😀

      1. Takk. Nå har han slått seg til ro, skal jeg si deg, eller rettere sagt boltrer seg i bollen 🙂 Han er ikke så redd lenger. Virker skikkelig sosial faktisk. Kommer mot glassveggen når jeg er i nærheten. Artig skapning.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg