Åh nei! Hvor ble det av bildene?

Skal ha flaks noen ganger også. Selv om jeg ikke har fortjent det når jeg gjør noe så dumt!!

Litt historikk, så du skal forstå….

Kanskje ikke noe å skrive om, men det blir sånn når en har begynt med denne blogginga…;-)
Nesten alt blir det en sak av.

Jeg har litt lite minne på harddisken, får jeg beskjed om av og til.
Sønnen min har ordnet det sånn at jeg har 2 harddiskstasjoner på PC`n min.Veldig bra.

Egentlig skal jeg flytte over noe fra den “fulle” til den hvor det er mye ledig plass, men ikke fått somla meg til det ennå….
Er vel litt usikker på åssen jeg gjør det, og redd for at noe skal gå galt i prosessen.

Så derfor er det fortsatt som på bildet.
Og derfor bruker jeg andre, midlertidige tiltak når det blir for gæli.
Men skal ordne det snart…..

Går som regel bra.
Lært meg å skaffe plass ved å slette unødvendige nedlastinger og bilder, kjøre CC-cleaner og diskfragmentering også videre….Og da er det plutselig over en gigabite igjen, så lenge det varer.

 

Hva skjedde NÅ, da?

Det sa jeg til meg selv!
Jeg lagrer bildene i Min Sky, sikker lagring.
Du har sikkert også det, eller noe lignende.

Jeg vet ikke helt hva som skjedde, for kan det ikke godt nok, men i hvert fall så oppdaget jeg i går at det manglet MANGE bilder da jeg logget meg på Min Sky!

Hva i huleste hadde skjedd?

Hadde en mistanke.
Det var den diskoppryddinga,……

Jeg var litt mer vågal enn jeg pleide å være, og fant ut at under MinSky-ikonet inne på “min datamaskin” på PC`n lå det masse bilder som ikke trengte å ligge der, trodde jeg….og slettet innholdet for å få mer diskplass.

Jeg tenkte vel som så at Min Sky er jo ikke på min PC. Det er “oppi skya”, så ikke noe farlig å slette det ikonet.

Skulle likt å se ansiktsuttrykket mitt da jeg oppdaget hva jeg hadde gjort!

Og videre. Panikk eller?

Kan jo flaut meddele at jeg brukte flere timer på dette i går.
Gikk forventningsfullt inn på MinSky-appen på iPhonen også.
Like gæli der!
Panikken seg innover meg…..

Heldigvis har jeg fortsatt MANGE bilder i telefonen. Takk og pris!
Så det jeg faktisk gjorde i desperasjon, var å laste opp alle sammen til Min Sky igjen. Og det tok tid. Fikk gjort noe annet mens dette pågikk, så ikke alt for galt.

En ting kan tilføyes, som er positivt, og det er at merkelig nok bildene fra “tidligere tider” fortsatt befinner seg “der oppe”.
Det dreier seg om de fra mai 2017 og bakover.
Uvisst hvorfor. Skal ikke skjønne alt heller 😉

Men en god del er nok kanskje borte. Savner ingen ennå. Skal ikke tenke på det.

Men hva gjør jeg nå?

  • Ikke helt sikker. Må nok installere Min Sky på PC`n på nytt, tror jeg. Eller? Få hjelp av sønnen. Ta med PC`n til Oslo.
  • Aldri mer gjøre sammen feilen. Lover meg selv det.
  • Lære meg litt mer om hvordan ting funker inne på datamaskina mi.
  • Få flyttet over filer fra den ene til den andre harddisken. Spør nok sønnen om det også.
  • Og hvis det blir for ille med den prosessen å få rydde unna for mer plass, skal jeg ikke slette så mye. Kjøper heller en ny PC! Men skal visstnok ikke være nødvendig i og med at jeg har den andre indre disken.
    Vi får se hva som skjer…….
  • Og er det noen som har gode tips til meg, så kjør på! 😉

Moralen er:

Ikke driv med ting du ikke kan, Pensjonistgunna! 😉

Men så bra at det hele tida er muligheter for å lære noe nytt og bli flinkere……
Aldri for gammal…….

HER kan du lese om skylagring…

Og HER har jeg et tidligere innlegg om bilder og lagring.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. En ting er i alle fall sikkert, man lærer ikke noe uten å feile.. 😀 Du er flink som prøver deg frem. Det meste kan gå galt likevel. Jeg har hatt to kræsjer på harddisken og mista masse, men er omtrent like sløv med å lagre på eksterne hard disker eller andre steder… får bare skylde på alderen 😀 😛

    2. Huff, slikt er ikke morsomt. Vi har kjøpt oss flere eksterne harddisker som vi laster over bilder og video på. Så oppdaterer vi dem når vi har nytt. Og vi har det samme på flere harddisker så vi er sikre på at vi ikke mister noe. Er så surt! Godt du fikk ordnet det da, også er det bare å ikke prøve å huske hva som mangler. 😉

    3. Uff..og uff..DET er jo ikke noe gøy…Jeg er også livredd for å gjøre feil…Jeg har mysky og en ekstern hardisk..Da fjerner jeg jo alle bildene ut av pc..og har de på en disk…Samtidig så har jeg mange på pc også…så noen ganger har jeg tre dobbelt…hihihi..Men da kan jeg slette og slipper være redd for det å slette noe som ikke skal slettes….Håper det ordner seg for deg!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg