Alfabet-tull med matđŸ€Ș

NĂ„ skal jeg for moro skyld bruke alfabetet og vĂŠre impulsiv. PĂ„ den mĂ„ten at jeg ikke skal tenke meg om sĂ„ lenge pĂ„ hver bokstav. Skrive ned det jeg fĂžrst kommer pĂ„. Blir spennende Ă„ se hva det ender opp med. Jeg kjĂžrer pÄ ..

T for trollkrem.

Det blir tema matvarer. Jeg er ikke kresen. Liker stort sett all slags mat. Litt artig Ă„ tulle litt om matvarer. Selv om man ikke skal tulle og leke med mat. Og jeg bruker alfabetet

.

  • Andebryst—-Liker veldig godt andebryst. Spiste det fĂžrste gang i Frankrike hos noen venner, og laget det av og til sjĂžl. Appelsinsaus er nydelig til.
  • Bacalao—-Elsker denne retten med klippfisk, poteter, lĂžk og tomater.
  • Camembert—-Fransk, deilig ost. God med sprĂž kjeks og sĂžt marmelade.
  • Dill—-Godt til alle fiskeretter. MĂ„ i hvert fall ha det til skalldyr.
  • Edamer–—Ost som jeg forbinder med jul og Nederland. God den ogsĂ„.
  • FĂ„rikĂ„l—-Det mĂ„ jeg lage en gang utpĂ„ hĂžsten.
  • Gammelost—-Liker den osten veldig godt, jeg. GjĂžr du?
  • Hamburger—-Spiser det veldig sjelden faktisk.
  • Iskrem–—Ikke helt tullete etter iskrem. Liker best sorbet.
  • JordbĂŠr— Det er jo bare digg.
  • Kringle—-Det er klassisk. Deilig hvetekringle med eplefyll eller kanel og sukker. Eller andre godsaker. TĂžr ikke Ă„ lage, for er sĂ„ himmelsk nĂ„r den er fersk at det kan bli vel mye av det gode.
  • Lammestek—-Og sĂ„ var det litt pĂ„skemat.
  • Multe—–Forbindes med multekrem og julaften. MĂ„ innrĂžmme at jeg ikke gidder Ă„ plukke selv.
  • Nachos—-Har aldri laget det selv, men tenkte den gangen sĂžnnen min lagde det til oss at “dette skal jeg lage sjĂžl”. Ikke skjedd ennĂ„. Men kanskje snart
..
  • Ost—-Jeg er en stor osteelsker. KjĂžper for eksempel alltid med meg ost nĂ„r jeg er i utlandet.

    Osteaften er bare digg.

  • Pultost—-Den er noe for seg sjĂžl, da. Elsker den ogsĂ„. Er da ekte hedmarking.
  • Quiche—-Litt mer kontinentalt enn pultost. Rettere sagt fransk. Quiche Lorraine er nydelig.
  • Rullekake—-Det er lenge siden jeg har laget. Brukte det en del i gamle dager. Til og med som miniblĂžtkake. Lettvint og godt. Skar opp litt tykke skiver av kaka, la dem pĂ„ asjetter, sĂ„ en skive marsipan og videre pisket krem. Til slutt litt pynt pĂ„ toppen. I form av bĂŠr for eksempel. Kanskje fersk jordbĂŠr hvis fyllet i rullekaka var jordbĂŠrsyltetĂžy. Namnam

  • Sjokoladekake—- Egentlig favorittkaka.
    SjĂžrĂžverkake til barnebursdag.

    S for sjÞrÞverkake ogsÄ. Se ett av bildene. Laget denne til en barnebursdag: Hiv o`hoi   

  • Trollkrem—- Det er kjempegodt, synes jeg (se det Ăžverste bildet). TyttebĂŠr, sukker og eggehviter er ingrediensene. Se et tidligere innlegg: Trollkrem og barndomsminne med veps.
  • Uer—-Fisken uer spiste jeg mer av i gamle dager. Kan ikke huske sist jeg spiste det.
  • VĂ„rrull—-Det er ogsĂ„ veldig godt. Har aldri laget det selv. Men det kan jeg jo prĂžve!
  • Wok—-Det er sĂ„ lettvint, sunt og godt. Og det er ogsĂ„ en veldig fin rett nĂ„r jeg skal lage middag bare til meg sjĂžl.
  • Xylitol
.Kunstig sĂžtningsstoff.
  • Yoghurt
. SĂ„ klart. Gjerne gresk nĂžytral.
  • Zabaglione (eller Sabayonne) MĂ„tte Google😅
  • Ænsjos   MĂ„tte bare. Det var en gang en fyr som ropte opp vinnerloddene pĂ„ en basar. Du vet de smĂ„ papirloddene med forskjellig farge, bokstav og nummer pĂ„. SĂ„nn som “Gult lodd, A for Anders, nummer 12 !” SĂ„ var det et lodd med bokstaven Æ. PĂ„ Hedmarken ble det da “Æ for ĂŠnsjos” Hvis du ikke skjĂžnner bĂŠra: Ænsjos er dialektsord for ansjos. SĂ„nn ble det med den saken, og bokstaven
.
  • Ørret–—Den er heldigvis grei. Det vet alle hva er, og det er godt. Jeg bruker veldig mye Ăžrret (og laks) i middagsrettene mine.
  • Ål—-Kan ikke akkurat si at det er dagligdags kost her. Men har nĂ„ spist det noen ganger. SĂŠrlig nĂ„r jeg er i Danmark. Der er det nok mer vanlig. Kunne ikke tenke meg Ă„ tilberede den selv, for synes den ser litt ekkel ut.

Fikk du lyst til Ä leke med alfabetet ? 

 

6 kommentarer
    1. Artig innlegg! GĂžy Ă„ tulle litt og leke 🙂 Mye god mat du “disket opp med!! Ja nĂ„ er det snart tid for fĂ„rikĂ„l igjen! God lĂžrdag til deg 🙂

    2. SĂ„ kult – morsom greie det der da! Kanskje prĂžver jeg den….! Idag har det vĂŠrt T for tryte (eller A for abbor, om du vil) til middag for meg! Fiske-utifriluft…. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg