Alle jakkene gjør det litt vanskelig

Det er vel en dag for alt. Alle dager har en mening. Alle dager er verdifulle. Og så er det noen saker som får en egen dag. I dag er også en sånn dag. Og i går.

Det var refleksens dag.

Barney og a matmor korrekt antrukket for tur i mørket.

Det visste du vel? Eller….. Nå vet du det. At det var refleksens dag i går. Det er en viktig dag. Den skal minne oss på at vi må synes i mørket. Og det er ikke bare denne dagen vi skal bruke refleks. Bruk det hver gang du beveger deg ute i mørket.

Refleksens dag er bestemt til å være den tredje torsdagen i oktober.

Det var altså i går!

Hva er vanskelig?

Vi vet det alle. Vi skal bli sett. Men lett å glemme. Har så mange jakker. Været varierer, og da må ytterplaggene variere. Slik er det bare.

Bare nå om dagen har jeg i hvert fall 5 forskjellige plagg jeg veksler mellom. Og enda er det ikke blitt vinter!

Så regner det. Så er det sol og litt mildere. Så skal jeg være litt finere. Så skal jeg på tur med hunden. Det blir forskjellige valg.

Og det vanskeliggjør bruken av refleks.
Fint med de båndene som smekkes rundt håndleddet. Men jeg må huske det.

I gamle dager hadde jeg bare refleksbrikker med snor og sikkerrhetsnål. De er egentlig greie. For de kan bare sitte der hele tida og puttes nedi lomma når det er lyst og de ikke trengs. For teit å gå med refleks på lyse dagen.

 

Nå har jeg sånne bånd. Og så har jeg refleksvest. Men den er jeg i hvert fall ikke flink til å ta på meg.

Men før jeg gikk ut i dag, rota jeg i refleksboksen. Har nemlig en egen boks med diverse reflekser inni skapet i gangen. Der har jeg fortsatt runde refleksbrikker med snor og sikkerhetsnål.

Tok på meg en sånn i dag, jeg. Og egentlig er det mest praktisk, for putter den som tidligere nevnt bare oppi lomma når det er dagtid. Og den blir i det plagget, for sikkerhetsnåla holder den fast inni lomma.

Bare huskse å ha en sånn brikke til hvert ytterplagg.
Og gjerne den mer moderne varianten i tillegg. Skader ikke med flere reflekser 😉

Må skjerpe meg.

Er det så nøye, da?

Refleksbrikke fra Trygg Trafikk i fullt dagslys

En bra ting er at jeg vanligvis ikke reker langsmed bilveier når det er mørkt. Barney og jeg går turer der det ikke er biler. Både på dagtid og kveldstid.

Barney har refleks. Det er refleks både i kobbelet og halsbåndet. Og han har blinkende blålys på sistnevnte når vi går tur på kvelden. Der er alt i orden.

Men har jeg alltid kontroll?
Det kan jo hende at vi skal krysse bilveier.
Og det kan faktisk hende at jeg reker gatelangs etter en konsert i byen for eksempel.
Så fortsatt må jeg si til meg sjøl: Skjerpings! 😉

Og en ting til som er vel så viktig: Tenk på sjåførene!

De fleste av oss er både fotgjenger og sjåfør. Jeg vet med meg sjøl at det er bortimot skremmende å kjøre på veien i mørket. Der det også ferdes fotgjengere.

Får sjokk noen ganger når det plutselig dukker opp en skikkelse langs veien en mørk og regntung kveld på vei hjem fra jobb. Uten refleks.

kjøre veldig sakte mot fotgjengerfelt, for det kan være noen der framme som ikke bruker refleks. De tror sjøl at de synes. De gjør ikke det!

Bank i bordet! (Overtroisk også) Har ikke opplevd dette heldigvis. De mørke skikkelsene ser jeg stadig, men ikke skjedd noe…..

Håper det hjelper en liten stund, med en sånn refleksdag. Men har mine tvil. Det er samme leksa hver høst.
Mørket kommer tydeligvis for fort på oss.
Nesten som julekvelden på kjerringa 😉

Ha en glitrende, blinkende helg 🙂

Og er du flink til å bruke refleks?

I fjor skrev jeg også et innlegg om refleks. Det kan du lese under her:

Refleks for alle

Og så er det et eget innlegg om Barney sitt blålys:

Blålys i natten.

Alltid tredje torsdag i oktober:

Refleksdagen

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Jeg visste ikke at det var refleksens dag i går, men det er bra disse livredderne har en egen dag. Påminnelse for alle nå mot den mørkere tida.
      Ja, jeg bruker refleks når jeg går gatelangs om kveldene. Har refleks i lommer, med sikkerhetsnål, og 3 refleksvester.
      God kveld til deg og Barney 🙂

    2. Jepp, det var det. Det visste jeg…Men får det så fint frem her. Der er SÅ viktig. Veldig vanskelig å kjøre bil i mørtel når folk er mørke og grå. Vi må lyse opp på turene våre!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg