Allerede nå?

Jeg snakker om BLÅKLOKKEVIKUA. Og ja, nå er den her. Det er når blåklokker blomstrer, i hvert fall i følge dikteren Alf Prøysen fra Ringsaker. I dag så jeg årets første blåklokker på enga bortafor der jeg bor. Riktignok i Oslo og ikke på Hedmarken hvor både han Alf Prøysen og jeg kommer fra.
Prøysen fortalte at Trost i taklampas hovedperson, Gudrun, hadde en drøm om å vende tilbake til hjembygda etter å bodd i byen i mange år. Hun ville komme i blåklokkevikua («blåklokkeuka») oppe i Grågrenda. Blåklokkeuka var tiden mellom slåttonna og skuronna, en kort periode av en forholdsvis arbeidsfri tid i jordbrukssamfunnet (Wikipedia)
Blåklokke i blåklokkevikua hans Alf Prøysen

Jeg har skrevet innlegg en gang om Prøysenstua. Skal rote det fram…..Her er ett av dem:
Præstvægen og andre veger

4 kommentarer
    1. Det er masse blåklokker her også. Må ta bilde av dem når det blir opphold 😄
      I dag har vi regn og vind, så det har ikke frista å gå ut 😉
      Fine blåklokker, og visa til Alf Prøysen er sommer ☺️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg