Præstvægen og andre veger…..

Det er så rart med det. Hva da? Jo, det er ofte slik at en ikke tar seg tid til å få med seg severdighetene i nærområdet. Nå må jeg vel snakke for meg sjøl. Men kanskje du har det sånn  også? 

De nære ting

Jeg går daglige turer både gjennom parkene Domkirkeodden og Jernbanemuseet, men det er jammen lenge siden jeg var inne i museene.

Vi har Skibladner på Mjøsa. Det er med skam å melde at jeg kun har vært med den en gang i livet, og det var på begynnelsen av 70-tallet. Men jeg ser den ofte, da.

Vet fortsatt ikke hvordan det er med deg, men her er det sånn at når vi får langveisfarende gjester, besøker vi både den ene og andre og kanskje til og med flere severdighet i nærområdet 😉

Litt endring er det

Langsmed Prætvægen….

Det har vært litt annerledes den siste uka.
Lufteturene med puddelen mellom de gamle husa på Domkirkeodden og Jernbanemuseet er som før.
Men….vi har tatt litt lengre dagsturer både for å lufte oss sjøl og bikkja.

Du har kanskje lest om turen til Valdres i tre “episoder”?

Og i går tok jeg med meg Leafen, en tobent og en firbent venn på “ettermiddagsluftetur” nordover E6 et lite stykke.

Kom oss da i hvert fall godt inn i en ny kommune 😉 Ringsaker.

Det kan nevnes at Ringsaker er stor, men den starter allerede et par kilometer fra akkurat her jeg bor.

Det hadde jeg da ikke gjort før?

Du har sikkert hørt om Prøysenstua og Prøysenhuset. Det ligger på Rudshøgda.

Kom altså plutselig på i går at i stedet for å gå kveldsturen med puddelen på et lite stykke Pilegrimsled langs Mjøsa her jeg bor, ville jeg ha litt variasjon.

Har jo vært så vidt oppom Prøysenland før, men aldri inne i hverken Prøysenhuset eller Prøysenstua eller på noen av konsertene der oppe. Litt sløvt det også.

Det ble vel ikke noe likere akkurat denne gang heller. Men det var ikke det som var meningen. Vi skulle gå en liten tur langs Prestvegen. Det hadde jeg da ikke gjort før!?

Assosiasjon til Sønnavindsvalsen.

Så da ble det noe nytt, og fint turområde for lufting av både dyr og mennesker 🙂

Det var utafor åpningstida, så det var stille og fredelig der oppe. Kunne dermed også lettere se for oss hvordan det var å leve der oppe i Prøysens barndom.

 

Kusvea

Det første som møtte oss var skigarder med blomsterpotter og hatter med sløyfer på.
Det minner om Sønnavindsvalsen og “En hatt med slør og silkestrå”.

Ute på tunet i Kusvea er det Prøysenforestillinger om sommeren.

Så kom vi til Kusvea, den gamle husmannsplassen som var nabo til Prøysenstua.

Der var det som i gamle dager, hønsegård med en stolt og fin hane med sine høner. En kanin var det der også.

Det er to bilder fra Kusvea her.

Halvveis

Da ble det sånn igjen: En liten tur krever flere innlegg 😉
(Akkurat som med Valdresturen.)

Jeg har mange flere bilder å vise fra kveldsturen langs Prestvegen i Ringsaker, så følg med i neste innlegg.
Plutselig tilbake med mer!

Både bilder og tekst  🙂

HER kan du forresten lese et tidligere innlegg jeg hadde som er Prøysen-relatert.

Husmannsplassen Kusvea.

 

Under her er et bilde jeg tok av en informasjonsplakat langs veien. Den sier litt om Prestvegen og Pilegrimsleden.

Info om Prestvegen og Pilegrimsleden.

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Det er akkurat slik det ofte blir. De som kommer langveisfra har sett mer av Trondheim enn oss som bor der.
      Derfor jeg var turist i egen by for noen uker siden så jeg fikk sett mange av de stedene andre har vært. Og da fikk jeg vite at mine kolleger som har bodd og jobbet i Trondheim nesten hele livet fortsatt ikke hadde vært hverken på Rockheim eller andre steder, og de har jobbet vegg i vegg med Rockheim i flere år 😉
      Veldig koselige bilder og mange tips til oss neste gang vi er på dine kanter 😀

    2. Ja, det er sånn det er – vi har heller ikke vært på de nære museer og plasser…. snakka om det nå i ferien – så det har vi tenkt å gjøre noe med faktisk! Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg