Alt ble plutselig så skummelt og utrygt.

Hvor forsiktige skal vi egentlig være nå?  Et skremmende nyhetsbilde for meg og andre hundeeiere. Hvor alvorlig er dette? Selvsagt veldig alvorlig for de som er rammet. Men hva blir omfanget? Jeg er redd for den lille krøllegutten min…….

Den skremmende nyheten

Hverdagen vår ble annerledes etter nyhetene på radioen i bilen her en dag på vei til Oslo og visning. Jeg hadde med meg Barney i bilen. Puddelen min. Vi stoppet et sted og ladet bilen. Gikk tur med krøllebøllen mens bilen ladet seg opp.

Tryggest på balkongen for Barney nå om dagen…

Som vanlig lukter han på alt han får lov til å lukte på, i grøftekanten.

Og har jeg utsatt ham for det?

Jeg skjønte ikke helt omfanget av nyheten jeg nettopp hadde fått med meg, så han fikk drive på som vanlig.

I ettertid har jeg tenkt at jeg kanskje ikke burde latt ham snuse og fråtse i dufter.

Tenk om det hadde gått syke hunder der før ham!

Det var først et par dager etterpå at jeg tenkte på det.

Rekonstruerte turene våre noen dager bakover.
Noe jeg selvsagt ikke får gjort noe med.
Tenk om……

For det var i Oslo det startet. Denne gyselige sykdommen. Blodig diare og oppkast med døden til følge, hvis ikke rask behandling innen kort tid.

Men ingen vet ennå hva det er og hva det kommer av

Skikkelig uflaks hvis smitten skulle ha vært akkurat der han snuste.
Det er stadig oppdatering på situasjonen på nyhetene. Det tar noen dager å analysere prøver fra de hundene som er syke eller døde.

Veterinærmyndighetene har gått ut med advarsler og forholdsregler.
Ser ingen hunder ute på de få og korte turene vi går.
Litt hysteri er det nok der ute.

Og det er ikke noe rart. Vi vet jo ingenting!

Er det smittsomt?
Hvor lang inkubasjonstid?
Er det virus eller bakterier?
Er det forgiftning via mat eller godis, eller noe de har funnet i naturen?

Det rare er at det nå er tilfeller over hele landet.

Hva er det vi skal passe hundene våre for?

Ikke hysterisk, men fornuftig forsiktig, vil jeg si.

Sånn karakteriserer jeg meg selv nå.

Turene våre blir korte.
Vi går der vi regner med at få andre hunder har gått.
Prøver å resonnere meg fram til det.

Hilser ikke på andre hunder.
Vi har ikke sett noen andre hunder på de korte turene våre heller:
Får ikke lov til å lukte i veigrøftene.

Går ut bare når vi må. Eller rettere sagt når HAN må.

 

Og hva skjer?

De jobber på spreng med å finne et svar på denne gåten.
Hva er denne forferdelige sykdommen?
Det er vel ikke sikkert at det er en sykdom en gang….

Alt er uvisst…….

De kommer forhåpentligvis et skritt nærmere svaret innen mandagen..
Jeg følger med på nyhetene.

Det hadde vært en lettelse å kunne utelukke noen alternative årsaker, slik at vi hundeeiere ble roligere, og fikk litt mer frihet….

Barney skjønner ingenting. Lever i behagelig uvisshet. Eller kanskje han aner bekymring?

 

Jeg hadde et innlegg tidligere i år om at hunden min spiser bær og forhåpentligvis vet hva som er bra for ham. Kanskje litt mer skeptisk heretter inntil vi vet resultatet av analysen…..

Tror du at vi hadde den evnen en gang?

Og her er linken til Veterinærinstituttet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Føler virkelig med dere. Dette er helt grusomt. Jeg følger med på alt av nyheter nå. Jeg tenker det må være foret. Men men det kan jo være så mye annet. Ta vare på hunden. Alt du makter 💚

      1. Tusen takk for omtanke 🙂 Litt slitsomt og skremmende. Nå som det er så mange tilfeller spredt rundt i hele landet, kan man vel nesten begynne å tenke mat, ja….Men vi venter i spenning på prøveresultatene fortsatt….i skrivende stund, søndag ettermiddag.

    2. Akkurat slik føler jeg det også..
      Har aldri følt den minste uro over de sykdommer som har preget nyhetsbildet -før nå, for nå. Nå gjelder det ikke meg, men en av mine aller kjæreste, som heller ikke er noen ungdom lenger med sine 13 1/2 år..
      Årsaken er rett og slett at dette er første gang jeg har grunn til å føle uro. Ikke bare fordi jeg er særs heldig med immunforsvaret, men mest av alt fordi det har vært storm i vannglass. Men nå har unektlig i utgangspunktet friske hunder omkommet av en helt ukjent sykdom i Oslo, kun en halvtimes biltur unna..
      Jeg har imidlertid kommet frem til at jeg ikke kan nekte ham å være hund. Jeg tar de forholdsregler som er gitt, men ser meg nødt til å la ham få snuse og markere som han pleier, iallefall inntil dette eventuelt innkluderes i de anbefalte forholdsregler.

        1. Siste nytt nå, er at de heller mot at det har med for e.l å gjøre, da lokaliteten til de rammede hundene syntes å være for spredt til smitte som mest sannsynlig årsak..
          Håper faktisk det er så, da dette i det minste er noe som kan håndteres umiddelbart når årsaken er lokalisert. Er det derimot en smittsom greie, kan det jo brått vise seg å være helt utenfor vår kontroll..

    3. Huff, ja, det er skikkelig ekkelt. Vi har ikke hund, men jeg føler med de som har det, og de som har opplevd å miste hunden sin.
      Synes også det er rart at det er over hele landet. Akkurat som det skulle være noe i lufta. Håper de finner ut av årsaken.

    4. Ja, det verste er å ikke vite noen ting om hvordan, eller hvorfor og da er det helt naturlig, spør du meg, at vi alle med hund faktisk er hysteriske og overbeskyttende. Hadde man visst mer om hvordan dette smittet, eller hva som forårsaket det så hadde man slappet litt mer av, men dette er helt krise.

      Jeg må på tur med hundene i dag, men det blir i bånd så lenge vi ikke er langt ut i skogen (jeg tenker som så at langt inn i skogen nå er det tryggeste stedet for oss, for der møtet vi ikke andre dyr). Og vi går i grunn ikke tur for å snuse så all verdens mye, men for at de skal få ut litt energi med å bevege på kroppen. Vi har ikke inngjerdet hage, så det begrenser seg litt hvor mye vi kan lufte der :/

      Det er ingen tilfeller registrert i Halden, eller de nærmeste kommunene, men det er registrert et tilfelle i Moss. Jeg har også lest, fra en privatperson (altså ikke fra veterinær, eller mattilsynet) at det er et tilfelle i Degernes, og det er jo i nabokommunen :O

      1. Uvitenheten er verst. Helt riktig. Alt kan være mulig. Ekkelt. Det er faktisk tilfeller i mange fylker i landet nå, søndag ettermiddag. Vi håper på raskt svar på prøvene som er tatt….

    5. Det er jo ganske skummelt ja, men vi gjør helt som vanlig her i huset (eller utenfor huset) inntil det kommer flere konkrete opplysninger. Går de turene vi pleier og lever livet som normalt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg