Ble det blåmandag?

Blåtime ble det, men ikke blåmandag. Ikke her i huset. Men helt sikkert andre steder. Jeg vet om flere som fikk blåmandag på tampen av dagen.

Bildet av Mjøsa er forøvrig fra en tidligere vakker, “blå” dag. Det var kanskje en høstdag for et par år siden.

En mandag kan være ganske så blå for mange etter enten en livat og innholdsrik helg, eller eventuelle andre hendelser.

Men den blåmandagen jeg snakker om, er den som var i går. Den ordentlige blåmandagen. Du kan lese innlegget mitt om de tre dagene HER. Det vil si fastelaven, blåmandag og fetetirsdag.

Så i dag er det altså fetetirsdag. Men det er ikke bare tre dager, det er fire. Etter fetetirsdag kommer askeonsdag. Den er første dag i fastetiden som varer i 40 dager. Dette er en kristen skikk.

I hedensk tid var det vårfest på denne tiden. Skikken med fastelavensriset stammer fra da, hvor riset skulle vekke kvinner, dyr og trær til fruktbarhet.

Så leste jeg nettopp noe annet. I mange land er fetetirsdagen kjent som mardi gras (fra fransk) og er den siste dagen i  karnevalet. Blant de mest kjente mardi gras-feiringene er New Orleans mardi gras og  karneval i Brasil.

Spise så mye jeg orker på tirsdag, og faste eller spise lite fra onsdag, i 40 dager framover. Høres kanskje lurt ut. Bør gå ned noen kilo…..

 

 

9 kommentarer
    1. Så kjempefint bilde, og jammen kommer blåfargen fram på bildet. Det har jeg ikke prøvd før, men det hadde vært kjempegøy å prøve.

      Tror de færreste ikke tenker over hvorfor vi har fastelavn og faste i denne tiden. I dag er det jo feittirsdag også.

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    2. Fargen blå er en lun og fin farge, og når den viser seg for oss ute i naturen blir den ekstra fin 😊 Ikke noe overspising på meg denne dagen for meg, det ble mer enn nok i helgen. Ha en fortsatt fin tirsdag 😉

    3. Nydelig bilde!

      Vi tok feittirsdagen i går vi. 😉 Da ble det salt kjøtt, pølse og kålrotstappe. Smakte veldig godt. 🙂
      I dag ble det kveite 😉
      God tirsdagskveld!

    4. Lekkert bilde… og mandagen var faktisk en skikkelig blåmandag…. ellers har jeg ikke feita meg særlig opp idag (det trengs iallfall ikke…..) og jeg tror nok ikke det blir noen faste heller….. klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg