De 2 pepperkakehusene


Jeg laget pepperkakehus til noen juler. Særlig da barna mine var små. Til å begynne med laget jeg pepperkakedeig og formet vegger og tak som ble stekt og så satt sammen med melis. Etter hvert hendte det at jeg kjøpte ferdig pepperkakedeig og gjorde det litt mer lettvint. Og for å gjøre det enda enklere, kjøpte jeg senere ferdig byggesett.
Det var tross alt pyntinga som var viktigst for oss. Melis, Nonstop og seigmenn  vart kjøpt inn. Og vi koste oss med pyntinga både unga og jeg. Og sjølsagt smakte vi på pynten. Det hørte med.
Det var ett år jeg laget i stand et pepperkakehus sjøl om unga var blitt voksne, men de siste åra har jeg ikke gjort det.
♦️
Men det foregår i hjemmet til den yngre generasjon. På det nederste bildet ser du byggverket til barnebarna mine. Artig å sjå at de fortsetter tradisjonen med hvit melis, Nonstop og seigmenn. Nostalgisk.
Så har det seg slik at jeg fikk tilsendt bilde av et annet byggverk som var produsert til jula i år. Det er et polsk pepperkakehus faktisk. Pynta av en 7-åring. Fikk bildet tilsendt av guttens bestefar. Artig og kunstnerisk. Det ser du på det øverste bildet.
Har du pepperkakehus i stua di?


En annen vri på pepperkakene.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg