Den store jordbærdagen….

Jeg kaller det den store jordbærdagen. Det er da det skjer. Det er da jordbæra står i fokus.

Hva er den store jordbærdagen?

Den er stor for meg. Andre har kanskje andre jordbærdager. Men de som har det, opplever det i juni eller juli.

Det er en gang i året det skjer.
Da tar jeg bilen ut av garasjen og setter kursen sørover langs Mjøsa mot Stangelandet.

Der er det jordbær. Det er mange som dyrker jordbær herover, men jeg har valgt meg ut en gård. Det er Søndre Elton på Stange.

De har store åkre med jordbærplanter.

Og i dag er dagen….

Det er sol og lett bris og en nydelig dag for jordbærene og meg. De ble vasket grundig i regnskurene i går, men er sikkert like fine i dag.

Jordbærplukkerne har vært tidlig oppe for å fylle kurvene før kundene kommer utover dagen.

Jeg slipper å plukke nå. Jeg skal bare kjøpe ferdigplukket bær.
Det er fort gjort, men det er blitt en tradisjon og noe jeg gleder meg til.

Hvorfor sånn oppstyr for så lite?

Tror det kommer av hvordan det var før i tida.
Det var dengang det var enda flere jordbæråkre i området. Og det var da de opererte med selvplukk av jordbær.

Da kunne jeg virkelig kalle det Den store jordbærdagen.
For da drev vi på “halve dagen” for å skaffe jordbær.
Det er nok det som sitter igjen i meg, når jeg tenker meg om.

 

Fangsten

Da var vi på Sælid gård i Vang. Fikk tildelt hver vår får, og satte i gang med å plukke oppi medbragte bøtter.

Artig ei stund, men slitsomt etter hvert å stå tvekrokete.

Bøttene ble fylt, og hematt det bar for å spise seg grådig mett på jordbærsoll. Og etterpå sylte eller lage frysetøy. Det ble helst frysetøy.

Da hadde jeg jordbær i fryseren for et år.
Og slik har det vært i alle år.
Bare at de siste åra har det vært ferdigplukka bær, og ikke selvplukka bær.

Og slik ble det i dag

Samme prosedyre som hvert år…..

Kjørte inn på den idylliske gården og parkerte ved det fine grøntarealet.
Du ser det på bildet under her.
Gården er utenfor bildekanten på høyre sida, og Mjøsa skimter du i bakgrunnen.
Rett fram er den røde jordbærbua hvor salget foregår.

Barney var også med på turen, og glad som han er i å hilse på alt og alle, ble det en mulighet her også 😉

Etter å ha gått en tur med Barney da vi først var i siget, kan du bare gjette, og du gjetter helt sikkert rett, hva jeg gjorde da jeg kom hjem 😉

Resultatet ser du under her, og gjett om det smakte!
Og det er mer å ta av, for kjøpte ei hel kasse! 12 kurver.
Så nå tror jeg gjestene som kommer i morgen blir fornøyd 🙂

Hvis du går inn på linken HER, kan du lese om hva som skjer i morgen.

Det som blir igjen lager jeg frysetøy av.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Så deilig da 🙂 Jeg husker også selvplukk. Vi var med mamma og pappa og plukket. Og når jeg var 16 var jeg 3 uker på en går og plukket, sammen med masse ungdommer 😀 Stas 😀

    2. De norske jordbærne er helt klart best ja. Alltid stas når de dukker opp i butikken! Da har dy mye godt syltetøy i fryseren fremover til glede både for deg og andre 🙂 Har plukket mye jordbær jeg også på gården der jeg vokste opp 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg