Denne har skjønt det😅

Jeg har en julekaktus som jeg har arvet etter min mor. Hun fikk den i sin tid av sin mor, altså min mormor. Nå er jeg også mormor, så dette fortsetter å være mormors kaktus.

Den krever ikke mye stell. Den skal vannes litt hver måned og ikke stå for lyst. Den ble tilfeldig plassert på en ledig del på stua hos meg, og ser ut til å like seg der enn så lenge.

På grunn av historikken til denne planta, gjør jeg mye for å holde liv i den. Det blir litt andektig. Respekt.

Den blomstrer ca rundt juletider, som navnet tilsier. Det er en annen type som heter novemberkaktus som ligner. Jeg googlet i går og fant ut at novemberkaktusen har tagger på bladene. Ellers er de ganske like. Det sto også at min type kaktus, julekaktus, er sjelden å få kjøpt i butikken. Den går stort sett i arv som hel plante eller avleggere.

Da er den jo litt spesiell. Grunnen til at den visstnok ikke selges over disk lenger, er at den tar for mye plass i gartneriene. Den er stor i omfang, kan bli.

Den blomstrer ikke hvert år. Nå vet jeg hvorfor. Den må stå kjølig (12-15 grader) i september og oktober og få naturlig lys. Da blomstrer den midt i desember. Dette skjedde et par år. Ellers leste jeg også at den kan settes ut om våren når fare for nattefrost er over og være der «på sommerferie» til august/september. Det liker den, for der er det litt kjøligere netter enn inne; men helst stå under busker i skyggen. Prøve det neste år.

Den har ikke fått det helt som den vil, men stell har den fått og ny jord fikk den i vår. Men så skjedde underet. Det kom plutselig 2 blomsterknopper midt i desember. Små, uanselige knopper, men fargen avslørte at det ikke var et nytt bladskudd, men starten på en blomst.
Det må jo ja vært kaldt nok til et par av grenene borti kroken der, da, tenker jeg.
Lille julaften spratt den ene ut. Og du ser to bilder av den her. Den andre er fortsatt på knoppstadiet, og kommer nok senere i jula.
Men konklusjonen er i hvert fall at denne skjønnheten har forstått det. Den vet at den er en julekaktus og at den må innfri. Pynter nå opp i stua sammen med den andre julepynten. Men jammenmeg er den ikke den gjeveste her akkurat nå.

Fikk tips og inspirasjon av en bloggerkollega.

4 kommentarer
    1. Så utrolig moro!! Og skjønner at du blir litt andektig, og behandler den litt ekstra fint, når det er arv i generasjoner 🙂 Moro når den nå kommer med blomst da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg